Digital överexponering och mediebrus har gjort oss mer kräsna när det gäller tid och uppmärksamhet. Inbound marketing sker via digitala metoder och verktyg som väljer ut personer som ska exponeras för ditt budskap med hjälp av användbart, relevant och inte minst trovärdigt innehåll. De kanaler som primärt används är bloggar, sökmotorer och sociala medier.
Som alltid är det klokt att tänka mindre på vad man ska sälja och mer på kundernas utmaningar och behov. Med hjälp av innehåll som hanterar detta hittar digitala verktyg effektivare än någonsin vägen till rätt personer. Därigenom skapas långsiktigt förtroende och trovärdighet i högre grad.
Begreppet inbound beskriver alltså en process där köpare och potentiella kunder interagerar med varandra direkt. Inledningsvis sker dialogen via e-post och chatforum innan rådgivare och experter tar över. Genom maskininlärning och AI blir processen ännu mer kostnadseffektiv.
Kräsna målgrupper bestämmer själva vad de ska exponeras för
Digital överexponering och mediebrus har gjort alla mer kräsna när det gäller tid och uppmärksamhet. Många blockerar också kommersiella budskap och klassisk masskommunikation kan inte konkurrera prismässigt, varken när det gäller konvertering eller varumärkesbyggande. Rätt använd bidrar inbound marketing till en inkännande och individanpassad dialog med kunden. Dessutom gör mätbarhet och dokumentation detta kostnadseffektivt.
Inbound marketing omfattar både B2C och B2B
Metoden är ett effektivt sätt för de flesta företag att bedriva marknadsföring och försäljning på – oavsett om mottagarna är privatpersoner eller andra företag. Inbound marketing lämpar sig särskilt för företag som säljer komplext sammansatta tjänster eller produkter