CASE
CAPIO
Digital redesign för en av Nordens största privata vårdgivare
Knowit Experience hjälpte Capio med en total redesign av sin digitala närvaro. Resultat blev en modern webbplats som både kommunicerar företagets identitet och är användarvänlig för de hundratusentals patienter som vänder sig till Capio för vård, råd och kunskap.
Bakgrund
Capio erbjuder ett brett och högkvalitativt vårdutbud genom sina sjukhus, specialistkliniker och vårdcentraler. I Sverige finns Capio från Umeå i norr till Ystad i söder och förutom de över 350 fysiska mottagningarna får patienterna även hjälp via Capios digitala tjänster. Under 2021 tog Capio fram en ny grafisk identitet samt identifierade behovet att organisera om hela sin webbnärvaro och uppdatera sin tekniska plattform.
Designuppdraget
Knowit Experience fick uppdraget att både utveckla den digitala versionen av varumärkesidentiteten samt applicera den på deras stora webbsajt. I samarbete med Capios marknadsavdelning, webbredaktörer och digitala vårdgivare utvecklade Knowit Experience ett genomarbetat designsystem som manifesterar Capios varumärke och värderingar samt ger en lättanvänd och tilltalande webbplats. Det tydliga designsystemet och modulära tänket gör det enkelt att fortsätta utveckla webbplatsen med mer innehåll och fler tjänster.
Förbättrad teknik och struktur
Parallellt med redesignen hjälpte Knowit Experience också Capio med att uppdatera webbplatsens tekniska plattform och förbättra strukturen av det omfattande innehållet. Detta arbete resulterade i att Capios mottagningar och all den kunskap om sjukdomar och hälsa som finns i organisationen nu också syns bättre utåt. Capio har med sitt aktiva webbarbete nu en hög andel av sökträffar inom relevanta begrepp. De tekniska förbättringarna gjorde också webbplatsen snabbare för besökarna och mer lättarbetad för Capios redaktörer.
Vi har ett nära samarbete med Knowit som präglas av förtroende och gemensamt ansvar för patientens behov men också verksamhetens utmaningar och mål, och därför lyckas vi också med det vi bestämt oss för att göra.
Sofia Arnbom Digital Customer Experience Manager
Capio Nordic
Digital tillgänglighet
I alla våra uppdrag är det viktigt för oss på Knowit Experience att ligga i framkant gällande digital tillgänglighet. Webben är till för alla - oavsett tillfälliga eller permanenta, små eller stora funktionsvariationer. Som stor och viktig vårdgivare är detta såklart väldigt viktig även för Capio och vi är stolta över att deras webbplats numera lever upp till högt ställda tillgänglighetskrav.
Mål och resultat
För både oss och Capio var det viktigt att redesignen och det tekniska arbetet gav mätbara resultat. I starten av projektet sattes ett antal KPI:er, affärsmål och upplevelsemål upp och dessa användes kontinuerligt för att styra och utvärdera arbetet. Den nya plattformen har gett Capio det lyft man hoppades på och med patientens säkerhet i fokus jobbar vi gemensamt framåt för att ständigt förbättra webbnärvaron och upplevelsen för kunden ytterligare.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.
Urban Nyblom
Business Director
Knowit Experience Stockholm