Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

CASE

KOMPLETT

Tillväxt med 75% efter optimering av betalt sök

HANDEL & TJÄNSTER

I en marknad med minskad efterfrågan på produkter var Komplett i behov av något nytt. Med en kreativ ansats optimerade vi Google Ads budprocess genom att använda produktbaserad vinst för hela katalogen. Det gav en tillväxt på 75 procent i resultaten för betalt sök på Google.

Kompletts webbplats på surfplatta.

Kreativitet i en minskande marknad

Med en minskande marknad och en minskad efterfrågan på elektronik i Norden behövde Komplett, en e-handel för hem- och kontorselektronik, undersöka vad optimerade sökannonser kunde göra för dem. Betalt sök är en avgörande del för Kompletts varumärkesmarknadsföring, och investeringar i betalt sök optimerar normalt endast för topplinjeintäkter. Utmaningen som Knowit Experience ställdes inför, var att analysera om det fanns andra sätt att arbeta med betalt sök på.


Optimering baserad på vinst

Analysen visade att det fanns stor potential att använda förstapartsdata jämfört med enbart intäktsfigurer. Våra SEM-experter inom betalt sök, byggde en lösning som optimerades efter vinst i stället för intäkter. Förstaparts marginaldata implementerades sömlöst och säkert i marknadsföringsverktyg och strategi genom tvärvetenskapligt samarbete från inköp och prissättning till utveckling och it.

Lösningen utnyttjar produktbaserad vinst över hela katalogen med över 15 000 produkter i realtid för att optimera budprocesserna över olika Google Ads-produkter.

""
""

75% tillväxt och skalning

Resultaten blev en tillväxt på 75 procent i resultaten för betalt sök, vilket väckte uppmärksamhet från både konkurrenter och Google. Komplett har ökat vinsten och intäkterna på en minskande marknad. Skalningen av lösningen påbörjas nu över Norden, inom andra digitala kanaler samt inom Kompletts systerföretag, NetOnNet och Webhallen.

Trippelvinnare i Norwegian Performance Awards

Under Performance Awards i Norge väckte lösningen uppmärksamhet och belönades i tre kategorier. Komplett och Knowit Experience vann i kategorierna

  • Performance Innovation
  • Online Performance
  • Best Use of Data
""
""

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?

Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar jag dig.

Urban Nyblom

Business Director

Knowit Experience Stockholm