Efter många år med bland annat Kappahl, Jula, Bona, Riksdagen och 1177 har vi sammanställt några tankar om vilka faktorer som kännetecknar företag som lyckas med hållbar tillväxt. På det hela taget arbetar vi med både offentlig och privat sektor, inklusive bank, finans, försäkring, media, energi, turism och havsindustrin.
”Att driva en butik och förnya den kräver olika färdigheter.”
Erfarenheten säger oss att företag som växer snabbt under en period, kämpar med att upprätthålla tillväxttakten. Ständigt nya affärsmodeller och nya värdeförslag hos konkurrenterna har lett till att man i högre grad faller tillbaka till en genomsnittlig nivå. Med andra ord blir historisk leverans i allt mindre utsträckning en indikator på framtida framgång.
”Historisk leverans blir i allt mindre utsträckning en indikator på framtida framgång.”
För chefer är det viktigt att både kunna mäta och påverka förnyelseförmågan. Utmaningen är som regel resultatet på kort sikt, medan behovet av att förnya för långsiktiga resultat är mer kritiskt är någonsin.
Börja mäta framgång på ett nytt sätt
Trots den enorma förändringstakten mäter många företag fortfarande sin framgång med samma nyckeltal som förut. Idag kan företag sätta nya standarder som indikerar om de är ledande inom innovation, produktivitet eller införande av digital teknik. I synnerhet artificiell intelligens, AI, och maskininlärning är centrala.
Fyra faktorer som bidrar till förnyelseförmågan
Traditionellt mäter man tillväxt, marknadsandel och lönsamhet, det vill säga sådant som redan har hänt. När vi vet att detta inte längre är lika starka indikatorer på vad som kommer att hända, blir det viktigare att fastställa nya nyckeltal och värdeförslag. Därför har vi utvecklat några parametrar som kan användas för att mäta den egna förnyelseförmågan. Just för att kunna skapa en bra indikator på hur det går med butiker och hur vi som externa rådgivare kan hjälpa.
På Knowit ser vi nu att flera av våra kunder använder ”först ut på marknaden”, ”effektivaste fabriken” och ”samarbetsnivå med andra företag i ett ekosystem” som indikatorer på sin framtida framgång.
Nedan förklarar vi hur du bedömer din egen förnyelseförmåga baserat på fyra kritiska faktorer: Marknadspotential, strategi, teknik och organisation. Var och en av dessa kan ge 15 poäng, men ytterst få företag tar hem alla 60 poängen.
-
Marknadspotential – 15 poäng
Vi förlitar oss på kvantitativa och kvalitativa branschinsikter, bedömer branschglidningar och varumärkesstyrka.
Insikt – (6 poäng)
Verkliga kundinsikter är kritiska. Inte bara förmodade eller upplevda insikter, utan faktiska kundinsikter. Insikter kan bedömas i två dimensioner; kvantitativt och kvalitativt. I båda dimensionerna handlar det om affärsanalys och affärsförståelse, interna källor och extern kartläggning. Se modellen nedan.