Fjordkraft är en av Norges största, och enligt kunderna, den populäraste kraftleverantören. Förutom att sälja allmännyttiga tjänster till norska hushåll och företag vill Fjordkraft skapa en marknad där klimatneutralitet inte bara är ett ouppnåeligt mål utan den nya standarden. Fjordkrafts krav på klimatneutrala leverantörer låg till grund för den FN-utmärkelse bolaget fick under klimatveckan i New York för ett tag sedan.
Den ambitiösa klimatsatsningen «Klimanjaro» är en ordlek som anspelar på världens högsta fristående berg, Kilimanjaro och ”kli” som betyder bestiga på norska. Kilimanjaro kan mycket riktigt vara svårt att bestiga, men med rätt förberedelser lyckas de flesta som försöker att nå toppen. På samma sätt är Fjordkrafts klimatlöfte en ambitiös, men fullt genomförbar, klimatsatsning. Fjordkraft har varit klimatneutrala sedan 2007. – Detta i sig är ett blygsamt bidrag till ”tvågradersmålet” och därför ställer vi nu krav på klimatneutralitet för alla våra leverantörer, säger Arnstein Flaskerud som är strategiansvarig på Fjordkraft.
Därför är detta ett fantastiskt erkännande. – Vi fattade ett tufft beslut och höll fast vid det, säger Arnstein Flaskerud, Fjordkrafts strategidirektör. Vi är måna om att klimatarbetet ska ge största möjliga effekt. Vi står inför klimatförändringar som accelererar och för det krävs snabba lösningar, säger Flaskerud.