I den här artikeln tittar vi på hur den enskilda medarbetaren kan förstå och uttrycka ditt varumärke. Har ni en dialog där riktning och differentiering kommuniceras tydligt och uppfattas korrekt?
Det gäller att kunna svara på tre enkla frågor
De naturligaste och mest grundläggande frågor som företag har svårt att svara på är också utgångspunkten för att beskriva företagets identitet. Utan den beskrivningen blir historieberättandet en utmaning, och det blir näst intill omöjligt att skapa en kultur som medarbetarna är stolta över och som kunderna vill tillhöra.
- Varifrån kommer vi?
- Varför är vi här?
- Vart ska vi?
Det här är tre mycket grundläggande frågor som kräver stor eftertanke innan svaren gör er i stånd att både differentiera er och förse medarbetarna med en attraktiv berättelse. Alla har en historia, men det är förvånansvärt få som använder den som värdefullt kapital. Det är den här historien som skiljer er från alla konkurrenterna och som är en av mycket få resurser som är verkligt positionerande. De flesta kvaliteter ni har är hygienfaktorer, vare sig ni gillar det eller inte. Dem måste ni jobba stenhårt med varje dag för att kunna konkurrera. Men det som särskiljer er från konkurrenterna är hur ni är sammansatta och hur ni kommunicerar.
Våffeljärn och stötdämpande sulor
Nikes berättelse är ett lysande exempel på ”employee branding”. Nikes historia började i Eugene och Coos Bay i delstaten Oregon för 46 år sedan. Under OS i München 1972 tog Nike på allvar upp kampen mot den tyska hemmafavoriten Adidas. Skillnaden i marknadsföring var slående. Adidas sålde löparskor, medan Nike sålde ”running”. När de lanserade världens första stötdämpande sula kommunicerade de inte den funktionella innovationen utan introducerade ”rock star running”. De spelade på känslor. Och stolthet.