Ansvar i högsta ledningen för hur digitalisering kan minska kostnader och öka intäkterna är avgörande. Detta ansvar uppstår genom en djup förståelse för samarbete över interna silor och av allt att döma också med andra företag som delar samma plattformar och teknik.
Ofta anses IT-chefen vara den som traditionellt har ansvar för de digitala processerna, effektiviseringen, automatiseringen och lägre kostnader, medan marknadschefen ska ansvara för tillväxt och ökade intäkter. Att IT har internt fokus medan marknadsavdelningen har externt fokus kan vara suboptimalt och till och med en källa till konflikt.
Alla företag står inför, eller är mitt i, viktiga strategiska vägval. Då är det viktigt att identifiera förbättringsområden som är tillräckligt stora för att ge skjuts och momentum, men som samtidigt inte är större än att de faktiskt kan genomföras.
Definiera de förändringar ni står inför: vem kan vara ett hot och hur kan ni utmana andra aktörer. Alla företag kan därför fråga sig om man har en optimal styrelse, ledningsgrupp eller IT-ledning för att leda företaget genom en digitaliseringsprocess.
Knowit har definierat tre olika strategiska fokus: förbättra, växa eller förändra. Dessa tre fokus är avgörande för att ni ska organisera er, mäta resultat och, inte minst, arbeta effektivt. Baserat på det vägval ni gör kommer ni att möta olika kritiska framgångsfaktorer.