Varför löser man inte detta på ett mer sömlöst sätt för kunder och slutanvändare?
Fokus för kundservice har under de senaste åren legat på intern effektivisering, outsourcing och självbetjäning på föråldrade webbplatser [1]. Samtidigt förväntar vi som konsumenter oss mer än att kunna navigera på en uppgraderad Mina sidor. Vi vill ha snabba svar på frågor, via chatt eller e-post [2]. Istället måste kundservicepersonalen ägna mycket av sin tid åt att svara på enkla och repetitiva frågor som borde ha automatiserats bort.
Dålig kundservice ger en dålig kundupplevelse, och dåliga kundupplevelser kostar pengar
Med dagens kostnadsnivå för norsk arbetskraft är detta en kostsam lösning [3]. Resultatet blir ofta stressad kundservicepersonal som utnyttjar tiden ineffektivt, vilket i sin tur leder till en negativ spiral med ökad sjukfrånvaro, dålig arbetsmiljö och uppsägningar [4]. Ledningen tvingas fokusera på nyanställningar i stället för på bättre kundservice.
Kära ledare, det är dags att börja använda digitala medarbetare för kundservice
Tidigare var man tvungen att välja: God kundservice eller minskade kostnader. Med digitala medarbetare försvinner denna koppling, så att man nu kan få båda [1]. Under de senaste åren har det kommit flera digitala medarbetare som fungerar som ett mer effektivt och automatiskt verktyg för kundkommunikation.
Vad definieras som en digital medarbetare?
En digital medarbetare är en programvara som utför olika arbetsuppgifter på samma sätt som människor. En digital medarbetare utför dock uppgifterna betydligt snabbare och behöver aldrig ledigt. Användningsområdena varierar och enkelt uttryckt kan digitala medarbetare delas in i två programvarugrupper: Implementering och kundinteraktion.