Att vara ”digital” innebär att ompröva vad ni gör och hur ni gör det. Ompröva processer och affärsmodeller med hjälp av digital teknik som kombinerar den fysiska och virtuella världen. Det digitala är inte en teknik utan ett förhållningssätt.
Med digitaliseringen överförs mer makt till kunden, som uppträder i helt nya kanaler, förväntar sig mer och beställer på nya sätt. Dessutom möter ni nya konkurrenter. Allt detta betyder helt enkelt att ni måste förändra ert invanda tänkesätt. Både ledning och medarbetare, kompetens, kultur och teknik måste samverka med utgångspunkt i de möjligheter som digitaliseringen ger och det nytänkande den kräver.
Frågorna ni måste ställa
• Förstår vi de förändringar vi står inför?
• Vilka kan hota oss? Hur kan vi hålla koll på dem?
• Försöker någon att ta vår plats i värdekedjan?
• Hur kan vi utmana andra aktörer i vår egen eller andras värdekedja?
Vad behöver göras?
Genom att ständigt visa viljan att förbättra kundupplevelsen utforskar ni samtidigt hur ni kan lösa kundens problem och överraska kunderna med nya tjänster idag. Det är den bästa garantin för markanta förbättringar av kundupplevelsen imorgon. När man ser sitt eget erbjudande och sin affärsmodell med nya ögon kan man samtidigt hitta drivkraften för att skapa nya produkter och tjänster, ofta genom att använda nya data och grundliga analyser.