Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

CASE

SOS ALARM

112-appen ökar tryggheten för 85 procent av användarna

OFFENTLIG SEKTOR

När varje sekund räknas är snabb, relevant och pålitlig information kritisk. Tillsammans med SOS Alarm har Knowit utvecklat 112-appen som fungerar som en extra trygghet när det är fara för liv och ger information om allvarliga händelser.

SOS Alarm 112-appen i en mobil.

Larma 112 med ett knapptryck

I augusti 2019 lanserades 112-appen som snabbt fick över en miljon nedladdningar. Appen delar viktiga händelser i din närhet – och med en knapptryckning kan du larma 112 i nödsituationer. 

GPS-koordinaterna skickas automatiskt till larmcentralen som ser var du befinner dig och kan skicka hjälp direkt till din geografiska position.


Ökar svenskars trygghet och säkerhet

Med appen vill SOS Alarm även sprida viktig information till allmänheten på ett snabbt och smidigt sätt. Det kan röra sig om en brand eller trafikolycka som skett i närheten eller krisinformation som VMA (viktigt meddelande till allmänheten). Informationen går ut som pushnotiser i 112-appen och målsättningen är att fler ska känna sig trygga och undvika direkt eller indirekt fara. Samhällsviktiga telefonnummer finns också samlade i appen. 

Med en agil designprocess där alla viktiga kompetenser involverades tidigt kom vi tillsammans med Knowit snabbt fram till ett koncept som kändes bra och bekräftades genom användartester. Resultatet är en app som användaren förhoppningsvis aldrig behöver använda, men som kan rädda liv när krisen verkligen är framme.


Niclas Cholodov

produktägare, SOS Alarm


En säker, avskalad och användarvänlig app

Tillsammans med SOS Alarm-teamet genomfördes designarbete, workshops och konceptutveckling där SOS Alarms mål, vision och behovet tjänsten visualiserades. Under processen genomfördes användartester och intervjuer för att testa en prototyp för tjänsten där brister i design tidigt kunde identifieras och åtgärdas. 112-appen utvecklades som en tjänst med fristående appar, redaktörsgränsnitt och en back-end-lösning med integrationer mot SOS Alarms bakomliggande system. Apparna utvecklades i Kotlin och Swift, backend i Azure samtidigt som JAM-stack användes för redaktörsgränssnittet. 

En viktig komponent för projektet var ett tätt och nära samarbete mellan Knowits agila utvecklingsteam och teamet hos SOS Alarm, vilket minskade ledtider och ökade transparens åt båda håll. Utvecklingen anpassades kontinuerligt för att möta de högt ställda kraven av SOS Alarm. Vid lansering av appen lämnade Knowits team sömlöst över till förvaltningsorganisationen som övertog vidareutveckling och förvaltning med dygnet runt support. 

Bild på telefon med 112-appen
Headset, pressbild från SOS Alarm

Succé och fint betyg hos användarna

Endast ett år efter lansering slog 112-appen alla uppsatta mål. 85 procent av användarna uppgav att appen bidrar till en ökad trygghet i vardagen. Samtidigt uppgav 96 procent den är förstahandsvalet när det kommer till att få information om viktiga händelser i sin närhet. 93 procent tycker att appen är enkel att använda. 

Ladda ner 112-appen:

  • Appstore
  • Google Play

Så bidrar lösningen till Agenda 2030

Bidrag till mål 3: 112-appen bidrar till ökad trygghet när det är fara för liv och delar viktig information om allvarliga händelser till allmänheten. SOS Alarms 112-app är många personers förstahandsval när det kommer till att få information om viktiga händelser i sin närhet. Lösningen bidrar till God hälsa och välbefinnande där vi bidrar till att säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för männsikor.

Ikon för FN:s hållbarhetsmål nr 3.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?

Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar jag dig.

Fredrik Sävenborg

Sales

Vad vi arbetade med:

System & Software developmentWebb- & apputveckling