Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

NYHET

Upplevelser som formas med både affären och användaren i fokus

Sätt en fullstackutvecklare, en copywriter, en dataanalytiker och designer i samma rum och ge dem en affärsutmaning. Du kommer bli överraskad över vilka lösningar de skapar.

Komplexa problem kräver multidisciplinärt samarbete och integrerade lösningar. Det är skälet till att Knowit Experience, Knowits affärsområde inom kundupplevelser (CX), nu förenas med Creuna för att bilda en av Nordens mest kompletta och framgångsrika enheter inom digitala upplevelser.

– Vi är övertygade om att framtidens kundupplevelser skapas i skärningen mellan väl underbyggda insikter om användaren och ett genomförande som bygger på kompetens från flera områden. Addera till detta tekniskt kunnande, kreativ och nyfiken energi och affärsförståelse i grunden, så får du kärnan i nya Knowit Experience. Genom den ansatsen eftersträvar vi att kunna erbjuda ett ännu högre värde till våra kunder, säger Fredrik Ekerhovd, affärsområdeschef på Knowit Experience.

Tillsammans kommer de två nordiska byråerna komplettera varandra inom en rad centrala fackområden och bilda en betydande kraft på de marknader är aktiva på. Resultatet är en unik sammansättning av integrerade tjänster och kompetenser, som i sin tur kan omsättas till bättre och mer djuplodade upplevelser för slutanvändaren. Det kan handla om allt från att introducera ett nytt varumärke med en innovativ produkt på marknaden till att gradvis bygga en lojal kundbas över tid – och nästintill allt man däremellan finner längs den ständigt mer sammansatta kundresan.

– Nya tekniker, mer komplexa behov från kunderna, värdekedjor som är alltmer beroende av varandra och konvergerande fackområden gör att vi som byrå siktar på bestående partnerskap med ambitiösa kunder. Vi kommer jaga de mest banbrytande och innovativa projekten, tillsammans med nyskapande varumärken som vill uppåt och framåt. Det är vad vi, som affärsområde, eftersträvar.

Våra två företagsgrupperingar har länge varit konkurrenter på CX-området, med ganska små skillnader i kompetensmix och strategisk affärsverksamhet. Genom att gå samman uppstår flera positiva synergieffekter, menar Ekerhovd.

– Vår klara ambition är att vara ledande: att ha de bästa medarbetarna som bryter ny mark i utmanande projekt för inspirerande och starka varumärken. Det är lättare sagt än gjort och en position vi når genom tydliga och inkrementella steg. Vi måste investera i våra medarbetare och främja kunskapsdjup och bredd samtidigt. Konkurrensen är stenhård vad gäller både att locka kunder med högt satta ambitioner och att rekrytera medarbetare med hög kompetens. Jag är övertygad om att det finns en styrka i storlek och geografisk spridning av verksamheten, säger Ekerhovd.

När vi nu välkomnar 275 begåvade kollegor till Knowit Experience kommer det sammanslagna företaget att ha cirka 900 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Pressmeddelande finns att läsa på Knowits hemsida.

Knowits uppköp av Creuna väntas bli färdigt i slutet av november, efter godkännande från den norska konkurrensmyndigheten.

Christina Johansson

Head of Communications