KUND
STOCKHOLM EXERGI
Så skapade Stockholm Exergi förutsättningar för ett mer hållbart energisystem
För att öka utvecklings- och leveranstakten av digitala energitjänster behövde Stockholm Exergi en mer effektiv och flexibel produktorganisation. I nära samarbete med Knowit utvecklades strategin, den operativa modellen och organisationens arbetssätt med utgångspunkt i en kartläggning av nuläget och identifierade förbättringsområden. Resultatet blev tydligare struktur, starkare team och möjlighet att skala lösningar som Intelligy Solutions

BAKGRUND
Utgångspunkt för förändring
Stockholm Exergi har under det senaste decenniet digitaliserat stora delar av sitt fjärrvärmenät – vilket lett till både kundnära innovationer och interna effektiviseringar. Ett tydligt exempel är Intelligy Solutions: en plattform som kopplar upp fastigheter mot fjärrvärmecentraler för att optimera energianvändningen. Det ger bättre inomhusklimat, högre energieffektivitet och ett mer tillförlitligt system.
När nya digitala verktyg förändrar hur vi arbetar och samarbetar, behöver organisationer anpassa sig snabbare än någonsin. För att förbli konkurrenskraftiga, samt bygga och framtidssäkra interna förmågor och kapacitet, inledde Stockholm Exergi ett samarbete med Knowit för att bedöma sin mognad som digital tjänsteleverantör inom energibranschen. Syftet var att utvärdera den befintliga produktorganisationen, identifiera viktiga förbättringsområden och driva genomförandet av prioriterade åtgärder.
LÖSNING
Ny operativ modell för digital produktutveckling
Arbetet delades upp i två faser. Först analyserades den befintliga organisationens förmågor och jämfördes med ett målläge framtaget tillsammans med nyckelpersoner i verksamheten. Det gav en tydlig bild av vilka förändringar som krävdes – och låg till grund för en konkret omställningsplan.
I nästa fas genomfördes förändringarna genom ett anpassat förbättringsprogram. Teamen stöttades i det dagliga arbetet och nya arbetssätt förankrades i linje med "The Exergi Way" – bolagets etablerade metodik och kultur.
Genom samarbetet med Knowit har vi tagit viktiga steg mot en mer effektiv och kundfokuserad produktorganisation. Det har stärkt vår förmåga att utveckla digitala lösningar så som Intelligy och bidrar till att göra oss och våra kunder smartare och mer hållbara.
Jimmy Renström, IT direktör
Stockholm Exergi.
RESULTAT
Stärkt kapacitet för att leda energiomställningen
Resultatet blev en uppdaterad strategi, en förbättrad operativ modell och nya organisatoriska strukturer – inklusive dedikerade produktteam. Arbetssätten moderniserades med särskilt fokus på kundsamarbete, agil planering och kontinuerlig utveckling.
Förändringen har stärkt Intelligy Solutions och gett Stockholm Exergi en produktorganisation som är bättre rustad att utveckla och skala digitala tjänster.
Med tydligare struktur, snabbare processer och fokus på kundvärde kan bolaget nu driva energiomställningen mer effektivt – genom smartare energiproduktion, resurssnålare användning och robusta fjärrvärmenät.
Tack vare ett teknikdrivet och kundnära arbetssätt är Stockholm Exergi väl positionerat att bidra till ett mer motståndskraftigt och klimatvänligt energisystem.
Så bidrar lösningen till Agenda 2030
Genom en mer flexibel och kundnära organisation har Stockholm Exergi stärkt sin förmåga att utveckla lösningar som bidrar till ett hållbart energisystem. Plattformar som Intelligy möjliggör smartare energianvändning, minskar slöseri och förbättrar inomhusmiljöer – samtidigt som de stärker nätets kapacitet och hållbarhet.
Med hjälp av digital teknik, agila metoder och kortare utvecklingscykler skapas bättre förutsättningar för klimatomställning, resurseffektivitet och hållbara städer.
Mål 7 – Hållbar energi för alla. Plattformar som Intelligy ökar energieffektiviteten och möjliggör bättre styrning och optimering av energianvändning – både hos kund och i nätet.
Mål 9 – Hållbar industri, innovationer och infrastruktur. Genom att bygga skalbara digitala produkter och förbättra organisationens kapacitet att innovera bidrar lösningen till en mer tekniskt avancerad och hållbar energiinfrastruktur.
Mål 11 – Hållbara städer och samhällen. Genom förbättrad inomhuskomfort, lägre energiförbrukning och mer robusta fjärrvärmelösningar stärker Stockholm Exergi livsmiljön i städer och bostadsområden.



Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.

Johanna Murby
Erbjudandeansvarig