Utmaning
Samarbetet med Gällö Skog startade 2013 strax efter att företaget Gällö Skog hade bildats genom en sammanslagning av Prima Skog och Jämtlamell.
Det nystartade företaget behövde stärka sitt varumärke både hos kunder och anställda.
Det övergripande målet var att öka marknadsandelen och höja volymen av inköpt timmer till sågverket i Gällö.
Genomförande fas 1: en röd tråd i all marknadsföring
Till en början arbetade vi mycket med att förtydliga varumärket Gällö Skog och att skapa en röd tråd i all marknadsföring.
Målgruppsanpassat kundmagasin
Kundtidningen fick uppdaterad form och gjordes om till ett målgruppsanpassat magasin. Magasinet når idag mellan 5-10 000 utvalda skogsägare i regionen, däribland alla befintliga kunder.
Knowit tog fram ett grundutbud av annonser där vi lyfte fram Gällös tjänster och virkesköparna, som är de personer som jobbar närmast kunden/skogsägaren. Relativt traditionella annonser, men med ett eget uttryck där vi använde ett enkelt språk och undvek facktermer.
En helt ny webbplats
Knowit producerade en helt ny webbplats för Gällö Skog där vi utgick från kundens perspektiv. Google Analytics implementerades på den nya webbplatsen, som därefter kontinuerligt uppdaterats och ändrats för att anpassas efter kundens användning och rörelsemönster på webbplatsen. Relevant innehåll producerades för att höja sökbarheten och skapa relevant trafik till webbplatsen.
Vi har i vårt arbete utgått från en årsbudget och marknadsplan som vi satt gemensamt med Gällö. Vi har haft löpande avstämningar där vi utvärderar gjorda insatser och planerat för kommande insatser tillsammans. Detta arbetssätt har hjälpt oss att hålla både lång- och kortsiktiga mål samt budget.
Vi har under alla våra fyra år tillsammans med Gällö Skog hållit uppsatt årsbudget.