Alla tjänster via en och samma vy
Informations- och kommunikationsteknik bidrar till att skapa framtidens hållbara samhällen och städer genom att stödja och effektivisera den offentliga förvaltningen. Medborgarnas tillgänglighet ökar och alla offentliga e-tjänster nås enkelt på ett och samma ställe.
Den finska Befolkningsregistercentralen fick i uppdrag av Finansministeriet att skapa en nationell servicearkitektur för offentliga tjänster.
Genom Knowits bidrag till programmet kommer medborgana att erbjudas en sammanhållen tjänst som överbryggar de offentliga myndigheternas olika organisationsstrukturer och separata enheter. Därigenom kan allmänheten erbjudas effektiva och användarvänliga tjänster samlat på ett och samma ställe.
En nationell servicearkitektur
Programmet för den nationella servicearkitekturen omfattar en servicekanal, servicevyer, identifiering samt hantering av roller och behörigheter.
Med servicekanal avses en kanal som möjliggör informationsförmedling mellan organisationer och som effektiviserar utvecklingen av tjänsterna.
Via servicevyn är medborgarnas, företagarnas och tjänstemännens egna uppgifter och elektroniska tjänster tillgängliga på ett ställe, via ett användargränssnitt.
Syftet med den nationella identifieringsmodellen är att skapa ett öppet nätverk mellan leverantörerna av identifieringstjänster, där identifieringstransaktioner kan förmedlas. Detta underlättar användningen för både medborgarna och leverantörerna av elektroniska tjänster.
Hantering av roller och behörigheter omfattar lösningar för att hantera roller och behörigheter för företag och andra organisationer samt fysiska personer.
Knowit har fått det viktiga uppdraget att ansvara för tre stora projekt inom detta program:
- Servicevyn
- Den nationella identifieringsmodellen
- Tjänster för att hantera roller och behörigheter.