Framtidens public service

SVT har en stark position i Sportsverige. Eftersom tv:n fått ta ett steg tillbaka till förmån för datorer, mobiltelefoner och surfplattor behövdes det skapa en tjänst som kunde tillgodose tittarnas behov och ta public service in i den digitala tidsåldern.

En utmanande utmaning

SVT lade ribban högt. Tjänsten skulle inte vara bra, utan bäst. Dessutom skulle den kombinera broadcast- och online-perspektivet genom en responsiv lösning och kunna konkurrera med allt från fan-siter till svenska eller utländska aktörer. För att orientera oss i det breda och varierade landskapet behövde vi förstå hur användarna konsumerar sport idag.

Lagarbete som gav resultat

Med frågeställningen ”Varför tittar du på sport?” hittade projektteamet tre tydliga beteenden hos sporttittarna. Dessa utgjorde en strategisk grund för projektet och användes så flitigt att de snart fick varsitt smeknamn. Deras centrala roll gav dem en plats på väggen på sportredaktionen, som en ständig påminnelse om vilka tjänsten är till för.

En utmaning i arbetet med SVT Sport var att hitta en bra organisation och former för samarbete med kunden. Någonting som vi löste genom att arbeta tillsammans som ett lag, med två parallella produktägare – en från SVT och en från Knowit (tidigare Creuna). Konceptet arbetades fram under co-creationsessioner med SVT:s produktägare och redaktörer. Mellan de skapande mötena samlade vårt team in feedback från användare och tog fram skisser och filmer på hur tjänsten skulle fungera.

Genom att ge svtsport.se ett helt eget grafiskt uttryck kunde vi designa för variation. Tjänsten fick en öppen struktur så att redaktörerna kunde styra över innehållet med hjälp av taggar och att lyfta olika ämnen eller artikelkluster. På så sätt är tjänsten ständigt aktuell, oavsett säsong, mästerskap eller sändningsrättigheter.

Resultatet visar upp SVT:s bredd och de många olika sporter man bevakar på ett tillgängligt sätt. Valet av en isomorfisk lösning har gjort det möjligt att leverera en grundläggande version av tjänsten till äldre enheter som inte har stöd för den senaste tekniken, samtidigt som moderna enheter fått en modern och blixtsnabb webbapplikation. Det har också lett till ökad trafik, mer publik, ett större videofokus, utökade möjligheter att visa allt material som SVT Sport producerar och möjligheter att fokusera på även smalare sporter.

Kontakta oss
Gisela Bernhoft
Sales
Till toppen