
Uppdraget
"Hur ska kaffehuset Friele positionera sig för att hantera en kaffemarknad under snabb utveckling?"
- Ungefär så formulerades uppdraget vi ställdes inför.
Friele, Norges äldsta och mest kända kaffemärke, frågade oss om att skapa en välavvägd, grundlig och snygg uppgradering av företagets visuella identitet. I april 2015 mottog Knowits och Frieles projekt "Merket for godt design" som delas ut av det Norska Designrådet.
"Hur ska kaffehuset Friele positionera sig för att hantera en kaffemarknad under snabb utveckling?"
- Ungefär så formulerades uppdraget vi ställdes inför.
Vi delade in arbetet i tre processer:
Genom vårt analysarbete visste vi att det var viktigt att ta itu med följande kritiska marknadstrender:
Uppdateringen av Frieles visuella identitet och den nya förpackningsdesignen för Norges bäst säljande kaffe, sätter Friele i position att tackla den snabbt skiftande kaffemarknaden de kommande åren.