Utsnitt av nytt profilmateriale

Uppdraget

"Hur ska kaffehuset Friele positionera sig för att hantera en kaffemarknad under snabb utveckling?"

- Ungefär så formulerades uppdraget vi ställdes inför.

 

 

Eksempler på nytt profilmateriale

3 Processer

Vi delade in arbetet i tre processer:

  1.  Underlätta för strategiarbetet som siktar på att förända hela Kaffehuset Frieles portfolio-strategi
  2.  Justera en del av företagets visuella identitet
  3. Förenklar och förstäka produktlinjen

Marknadsutmaningar

Genom vårt analysarbete visste vi att det var viktigt att ta itu med följande kritiska marknadstrender:

  1. Försäljningssiffrorna för det traditionella kaffesegmentet minskar. Det är dags att omvärdera Frieles kundsegment.
  2. Marknaden domineras av kaffeproducenter som ägs av de största nationella livsmedelskedjorna. Friele däremot, är oberoende. 
  3. Som konkurrent till livsmedelskedjornas egna varumärken, måste du kräva din plats, vara unik, distinkt och nyskapande - och eftertraktad av kunderna i butikerna.

 

Bilde av de nye kaffeposene fra Friele

Saker vi fokuserade på

  • Varken smak eller situation man dricker kaffe i är enhetlig. För varje segment behövs en speciell produkt.
  • Urval och kunskap var stöttepelarna under designprocessen. Varje produktlinje behöver en mix av rostningsgrad, färg och information.
  • Använda kaffeförpackningens sidor för att förstärka designen och förmedla variationen inom varje produktlinje.
  • Uppfinna nya sätt att öppna och stänga kaffeförpackningen.
  • Tillåta varje produktlinje att utveckla sin egen identitet och personlighet. Låt den uppfylla sin potential.
Eksempel på profilmateriale

Lösning

Uppdateringen av Frieles visuella identitet och den nya förpackningsdesignen för Norges bäst säljande kaffe, sätter Friele i position att tackla den snabbt skiftande kaffemarknaden de kommande åren.

Kontakta oss
Till toppen