En tjej med mörkt och hörlurar står lutad mot en vägg och ler

En resa tog sin början

Till en början fanns det många utmaningar. Das WeltAuto som koncept var relativt okänt i Sverige. Det var en utmaning med ett tyskt namn i varumärkesarbetet och i kommunikationen. Ingen googlade på Das WeltAuto – för ingen kände till det. Det fanns dessutom redan välkända webbplatser för begagnade bilar och det lanserades kontinuerligt nya plattformar.

För att stärka Das WeltAutos varumärke skulle alla webbplatser, oavsett marknad, se i princip identiska ut. Uppdragsgivarens organisation i Tyskland ansvarade därför för design och utveckling av webbplatsen. Det innebar många begränsningar för oss, men en desto mer kreativ utmaning. Vi förstod snabbt att vi behövde fokusera extremt mycket på innehåll: att prioritera sökoptimerade insatser, att göra kontinuerliga analyser för att se vad som fungerade (och inte fungerade) samt att arbeta datadrivet.

Ett par sitter utomhus på en trappa och tittar tillsammans på en mobil.

Hur fungerar datadrivet arbete?

Datadrivet arbete kan se ut på många olika sätt, men här valde vi att jobba med den datan som samlas in på webbplatsen. Datan i sig ger dig dock ingenting. Du måste titta på rätt saker och kombinera olika typer av data med varandra för att komma till intressanta slutsatser.

Våra analyser har bland annat gett oss svar på vilken sida som konverterar flest besökare till leads. Att ”bli ett lead” i det här fallet betyder att på något sätt kontakta en återförsäljare om en specifik bil, exempelvis genom att ringa eller skicka in ett formulär. När vi visste vilka sidor som skapade flest leads – då kunde vi lägga mer krut på den typen av sida.

Vi vet också vilken typ av bilar som får högst konverteringsgrad, vilket gör att vi kan arbeta mer med innehållet kring dem. Vi mäter också hur långt besökarna scrollar, hur de använder filtreringsfunktionen, vilka artiklar på webbplatsen de läser och mycket mer. Våra sökordsanalyser har gett oss svar på hur människor söker på Google relaterat till begagnade bilar, hur vi ska skriva smarta rubriker, hur vi ska optimera namngivning av sidor, url:er och rubriker. Bland annat.

En laptop, en surfplatta och en mobil som alla tre visar startsidan för webbplatsen Das WeltAuto

Das WeltAuto idag – ett koncept på uppgång

Nu har det gått fem år sedan vi började jobba aktivt med Das WeltAuto. Trots att det fortfarande är extremt hög konkurrens på sökfrasen "begagnade bilar" ser vi en framgång för konceptet. Das WeltAuto som begrepp börjar få fäste i Sverige. Det kan vi bland annat se genom att fler googlar på det – och går vidare till webbplatsen.

Det är därför superviktigt att matcha besökarens behov med relevant innehåll. Inte bara genom att visa innehåll i form av begagnade bilar, utan även presentera värdefullt innehåll som en potentiell bilköpare vill läsa. Till exempel artiklar, tips och råd, miljö och hållbarhet kopplat till bilar och mycket mer.

För att runda av

Bättre sökoptimering för nya webbplatsen

  • Mer fokuserat innehåll – ett ämne per sida om ett prioriterat nyckelord = mindre konkurrens om samma sökord på Google
  • Mer logisk informationsarkitektur
  • Bättre namngivning på sidor, url:er och rubriker
  • Bättre meta descriptions
  • Bättre rubriker med fler nyckelord som människor faktiskt söker på. Exempel ”Våra tjänstelöften” byttes ut till ”Fördelar med Das WeltAuto”

Highlights

  • Analysen av konkurrenternas trafikstrategier har gjort att vi hittat flera outnyttjade möjligheter för Das WeltAuto, samt också möjligheten att rikta om viss annonsering som inte gett fullgott resultat och ersätta det med nativeannonsering som gett mycket bra resultat
  • Vi blev ännu mer uppmärksamma på hur människor söker (bilmärke, modell, återförsäljare, ort) och vi tog därför fram innehåll som var anpassat för återförsäljare
Kontakta oss
Hanna Aspklint
VD, Knowit Jönköping
Kontakta mig
Kontakta mig

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Till toppen