En mobilvänlig webbplats med ny digital identitet

Svenska Fotbollförbundet (SvFF), landets största specialidrottsförbund, har nyligen genomgått ett stort arbete för att positionera om sig. Det har inneburit både en ny varumärkesplattform och en övergripande, uppdaterad visuell identitet. Och med ny position och ny visuell identitet kom behovet att se över webbplatsen och den digitala användarupplevelsen. 

Vi fick i uppdrag att designa och utveckla en helt ny och mobilvänlig version av svenskfotboll.se. Något som förstås fick fotbollsfantasterna på kontoret att skandera i kör av glädje!

Tidiga prioriteringar och vägval

Med en stark laguppställning bestående av ux-designers, visuella designers, utvecklare, analytiker, QA, copywriters och projektledare tog vi oss an utmaningen. Som alltid i tätt samarbete med våra uppdragsgivare. Vi inledde med ett antal workshops – där mål och målgrupper var första uppgiften. Svensk Fotboll har väldigt många besökare, alltifrån flicklagstränare till Futsalfantaster, som besöker webbplatsen i olika syften. Det gjorde att tydliga prioriteringar och tidiga vägval var nödvändiga.

En upplevelsevision tar form

När målgrupper och mål var avklarade, var nästa steg upplevelsen. Hur skulle Svenska Fotbollförbundet kännas? Se ut? Upplevas? I en Digital Brand Experience workshop tittade vi på designprinciper, brand personas och en digital vidareutveckling av den visuella identiteten.

Bildmanér, typografi och animationer ratades och hyllades och rubriker bollades. När den gemensamma upplevelsevisionen började ta form kunde skissandet börja – en process där många idéer testats och diskuterats, både tillsammans med SvFF och med fotbollsfans av alla de slag.

Målet: en webbplats som engagerar

De primära målen för webbplatsen är att optimera och öka förbundets intäkter och samtidigt öka engagemanget hos fansen, allt med det övergripande syftet att göra fotboll tillgängligt för alla. 

I den första versionen har vi valt att fokusera på beteendetyperna landslagssupportern och familjebesökaren. Med ambitionen att engagera fansen, bland annat genom mer levande matchsidor inför, under och efter viktiga landslagsmatcher.

Lansering lagom till avspark

Under projektets idé- och konceptfas blev Sverige klart för fotbolls-VM. Det innebar förstås en ny spelplan – ett förväntat ökat tryck på sajten och en tydlig lanserings-deadline. I god tid till avsparken i Ryssland kunde vi se resultatet av vårens arbete: En första version av en snabb, lättnavigerad och överskådlig sajt med fokus på mobila besökare. Så långt kunde vi ansvara för resultatet. Och resten – det blev upp till VM-truppen.

Kontakta oss
Gisela Bernhoft
Sales
Till toppen