
Bakgrund
S:t Eriks Ögonsjukhus webbplats ”sankterik.se” lanserades först i november 2010.
Den tekniska plattformen man då använde hade efter det inte uppgraderats och blev tillslut så pass föråldrad att det krävdes en ombyggnad av webben. Dels för att förbättra webbens funktioner och underlätta för redaktörerna, men även för att kunna erbjuda S:t Eriks Ögonsjukhus patienter en webbplats med hög tillgänglighet.
S:t Eriks Ögonsjukhus ansvarar för den högspecialiserade ögonsjukvården i Stockholms län. De tar det svåraste fallen, har de bästa läkarna och utvecklar nya metoder. 2020 flyttar de till ett helt nytt sjukhus mittemot nya Karolinska. S:t Erik kommer då att vara navet i ett Eye Center of Excellence där de ansvarar för högspecialiserad vård, forskning och utbildning. Genom att samverka nära akademi och näringsliv ska de skapa en kreativ vetenskaplig miljö i Hagastaden.
I samband med utvecklingen av en ny webbplats ville man även stärka bilden av S:t Eriks Ögonsjukhus som ett centrum för ögonsjukvård, forskning och utbildning.
Knowit fick i uppdrag att hjälpa till med att ta ett omtag på innehåll, tonalitet och uttryck för att anpassa webben efter S:t Eriks förändrade uppdrag och vision inför flytten 2020.