Lösning
Knowit fick i uppdrag att skapa tekniska och verksamhetsmässiga förutsättningar för att sjuksköterskorna på 1177 VPT skulle ha möjlighet att boka tider till mottagningar under ett pågående samtal med patient. Genom att boka in personer med subakuta symptom avlastas akutsjukvården och mottagningarnas tider utnyttjas. Patienterna får i sin tur komma till rätt mottagning inom 24 timmar och behöver inte uppsöka andra vårdformer.
Knowit genomförde först ett pilotprojekt med ett antal vårdgivare. Under piloten och även senare under breddinförandet arbetade och arbetar Knowit aktivt med både verksamhet och it. Detta gjordes genom 1177:s sjuksköterskor och den tekniska plattformen för telefonrådgivningen, hälso-och sjukvårdsförvaltningen, vårdgivarnas journalsystem (TakeCare och Timeshare) och de vårdmottagningar som skulle tillhandahålla tider till 1177 VPT för att utveckla tjänsten på bästa sätt.
I uppdraget planerade och genomförde vi förändringar i system samt skapade integrationer för att realisera tjänsten. Vi har tagit fram nya arbetssätt, rutiner och bokningsprinciper för både förvaltning, 1177 VPT och verksamhet.