
Utmaning
Barnakuterna i Region Stockholm upplevde att de fick ta emot många barn som inte var i behov av akutsjukvård utan hade klarat sig med egenvård eller genom att söka vård på en annan vårdnivå. I många fall var 1177:s telefonhänvisning till barnakuterna felaktig utifrån barnets vårdbehov. Detta gjorde att oroliga föräldrar med små barn ibland blev ombedda av vårdpersonalen att antingen åka hem eller ta sig till en annan vårdinrättning.
Samverkan mellan aktörerna inom vårdkedjan för barn i Region Stockholm behövde bli bättre så att barnpatienter slapp bli slussade mellan telefonrådgivning, vårdcentraler, barnmottagningar och närakuter – utan att någon av aktörerna tog ett helhetsgrepp om barnets vårdbehov.
Vårdkedjan för barn i Region Stockholm omfattar ett flertal aktörer såsom 1177 Vårdguiden på telefon (utförs av MedHelp), BUMM (Barn- och ungdomsmedicinsk mottagning), vårdcentraler, närakuter och barnakuter. Varje aktör har egna arbetssätt och processer utöver det som är regionsgemensamt.