KUND
FREMIA
Fremias nya sajt har fokus på användaren och laddar 92 procent snabbare
Arbetsgivarorganisationen Fremias nya webbplats fungerar som en digital rådgivare där medlemmarna enkelt hittar svar, stöd och trygghet i sina beslut. Tillsammans med Knowit har Fremia byggt en plattform med bättre prestanda, smartare integrationer och förbättrad medlemsservice – en sajt som laddar 92 procent snabbare.

BAKGRUND
När digital närvaro spelar en viktig roll
Fremia är en arbetsgivarorganisation för idéburna och kooperativa verksamheter, från stora välkända aktörer till mindre föreningar. Organisationens digitala närvaro spelar en viktig roll i att stödja medlemmar i deras vardag – från arbetsrättsliga frågor till kollektivavtal och mallar. Målet med den nya webbplatsen var att förenkla tillgången till rätt information, stärka varumärket och göra rådgivningen mer tillgänglig.
UTMANING
Långsam teknik stod i vägen för medlemsnyttan
Den tidigare webbplatsen hade begränsningar både tekniskt och användarmässigt. Långsam laddning, särskilt vid inloggning, gjorde det svårt för vissa medlemmar att få tillgång till viktig information. Det fanns ett inloggat läge, men utan en min-sida vy eller stöd för effektiv uppföljning. Fremia ville förbättra prestandan, förenkla informationsflödet och skapa ett mer användarcentrerat gränssnitt – utan att bygga bort funktionalitet som redan fungerade.
LÖSNING
Ny webbplattform byggd för prestanda, stabilitet och tillväxt
Knowit byggde den nya webbplatsen i Optimizely CMS 12 (.NET Core) och införde ett nytt integrationslager som kopplar samman innehållet med Fremias CRM. Fokus låg på att skapa en stabil, säker och framtidssäkrad lösning. Prestandamål sattes tidigt och mättes kontinuerligt med Lighthouse – särskilt i desktopläge, där majoriteten av användarna befinner sig.
Ett nära samarbete mellan utvecklare, UX-designers och Fremias rådgivare lade grunden för lösningen. En panel med 30 medlemmar rekryterades för att testa och ge löpande feedback. Genom att bygga API-lösningar för innehållssynk mellan CRM och webb, blev det enklare att uppdatera information snabbt och konsekvent.
Den nya webbplatsen är ett resultat av ett väl fungerande samarbete, tydliga mål från start och en engagerad och kunnig produktägare. Och vi har haft fantastiskt roligt på vägen.
Annika Karlsson kundansvarig och projektledare
Knowit.
RESULTAT
Snabbare laddning, bättre medlemsservice – Fremias nya webbplats levererar
Den nya webbplatsen har förbättrat medlemsupplevelsen markant. Sidgenereringstiden är nu över 92 procent snabbare, vilket innebär att användaren får den första byte av data från servern till webbläsaren nästan omedelbart – en avgörande faktor för upplevelsen.
Studier visar att en B2B-webbplats som laddar på 1 sekund har tre gånger högre konverteringsgrad än en som laddar på 5 sekunder – och fem gånger högre än en som laddar på 10 sekunder (källa: Marketing Scoop, 2024). Dessutom sjunker användarnas upplevda kvalitet med i genomsnitt 16 procent för varje extra sekunds fördröjning (källa: Akamai). Det påverkar allt från trovärdighet till återbesök och viljan att ta del av tjänster eller agera.
För Fremias medlemmar – som ofta söker rådgivning kring svåra frågor – är en snabb, tillgänglig och pålitlig plattform avgörande. Idag är fler funktioner tillgängliga i det inloggade läget, prestandan vid inloggning har stabiliserats, och den tekniska lösningen är framtidssäkrad. Webbplatsen uppfyller dessutom tillgänglighetskraven enligt WCAG 2.1 AA och scannas månatligen med Detectify för att säkerställa hög säkerhet.



Fremia har världens bästa medlemmar. De är inte bara engagerade arbetsgivare, utan bidrar med sin tid och sina synpunkter på ett väldigt generöst sätt i både projektet och vidareutvecklingen av nya fremia.se. Responsen efter lansering har varit överväldigande god. Och det är ju så det blir med en kunnig och engagerad leverantör i kombination med användarinvolvering. Ser verkligen fram emot det fortsatta samarbetet!
Anna-Carin Carnebro, webbansvarig
Fremia.
Vad menas med server response time och page generation time?
Server response time är hur lång tid det tar från att du klickar på något tills servern börjar svara. Det mäter tiden från att webbläsaren skickar en begäran tills det första svaret kommer tillbaka, och påverkas av saker som nätverk, serverns arbete och om den behöver hämta data från en databas.
Page generation time är den tid det tar för servern att skapa en färdig webbsida innan den skickas till din webbläsare. Det handlar om allt arbete som sker i bakgrunden – som att hämta data, köra kod (t.ex. PHP), prata med andra system (API:er) och sätta ihop sidans innehåll. Detta gäller framför allt för sidor som skapas dynamiskt, alltså sådana som ser olika ut beroende på till exempel användare eller innehåll.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.
Urban Nyblom
Business Director
Knowit Experience