Utmaning

Vi älskar nytänkande och vi älskar utmaningar. När Enkla Elbolaget kom till oss med sin idé var vi snabbt uppe på banan med en innovativ teknisk lösning som mötte de höga krav på tillgänglighet, enkelhet och flexibilitet som ställdes.

Med fakturan som kommunikationskanal mot såväl privat- som företagskunder var man tvungen att utnyttja varje millimeter till fullo och skapa en upplevelse kring en annars trist och svårtolkad faktura.

Innehållet på den nya smarta fakturan skulle vara noga uttänkt och dessutom kunna målstyras till olika kundgrupper.

Delar av innehållet skulle kunna väljas av kunden själv såsom specificerad och visuellt presenterad elförbrukning, specificerad moms och/eller detaljerad prisuppgift. Kunden skulle även kunna välja distributionssätt för fakturan till exempel e-post, internet eller pappersfaktura . Allt detta i en sömlös och användarvänlig självbetjäningsportal tillgänglig via smartphone eller kundportalen Min El.

Kundtjänst skulle också, med enkla medel, kunna förändra fakturans layout och innehåll, t.ex. marknadsbudskap, energispartips, husmorstips  och/eller kommande event från elbolaget.

Pappersfakturan är gjord av 100% återvinningsbart material.

Lösning

Vi har gjort det möjligt att skicka ut intelligenta fakturor oavsett distributionskanal. Utskicken personaliseras med hjälp av en smart logik som byggs upp av metadata. En logik som ständigt förädlas för att ligga steget före och möta kundens snabbt ökade och förändrade krav.

Mervärde skapas för kunden som tillsammans med elbolaget kan bidra till en grönare värld. Detta gör oss extra stolta eftersom vi på Knowit delar denna vision. Genom att fokusera på enkelhet så har de kunnat skilja sig från mängden.

Person vilar i soffa med laptop i knäet

Resultat

Siktet har varit inställt på ökad kundnytta och differentiering. Och här har man verkligen lyckats! Enkla Elbolaget levererar mervärde till sina kunder och förmedlar sin vision på ett intelligent, kreativt och personligt sätt. Fakturan stöder bolagets strategi om en enkel, okomplicerad värld och genom att erbjuda fakturor via internet och e-post uppnår man dessutom kostnadsbesparingar och minskad miljöpåverkan.

Kontakta oss
Ulrik Järnö
Ansvarig för kundcase
Kontakta mig
Kontakta mig

Till toppen