Knowits algoritm blev vinnare i SAS Institute Nordic Hack tävling

Publicerad 15 mar 2018

Ett nordiskt team från Knowit tog hem första priset i Nordic Hack SAS Viya tävling. Datamodellen som togs fram har visat att det är möjligt att skapa en algoritm som kan stödja myndigheter att upptäcka aktiviteter till havs som är relaterade till tjuvfiske.

Tävlingen arrangerades i samarbete mellan Intel och SAS och involverade totalt nio team från olika SAS-partners.

- Det var ett starkt startfält med många kreativa bidrag där Knowit till slut stod som vinnare. Genom att använda öppna datakällor och metoder på ett innovativt och kreativt sätt lyckades man påvisa en lösning av ett problem som är kritiskt för ett långsiktigt och hållbart samhälle, säger Einar Halvorson, SAS Nordics director alliances  & channels.

- Vi är stolta över att få det här erkännande bland våra kollegor och konsulteliten inom Nordic data science. Vi vill samtidigt uppmana till att titta på övriga teams bidrag på hur maskininlärning och AI nu effektivt kan bidra till att lösa problem i vårt samhälle. Det är exempel som ökar optimismen inför framtida möjligheter att lösa kritiska utmaningar med ny teknik, säger Ingvar Larsson, CEO Knowit Decision i Oslo.

Det vinnande tävlingsbidraget hittar ni här.

Vill du veta mer?
Head of Communications