FMV väljer Knowit för leverans av system för svenska marinen

Publicerad 16 apr 2018

Knowit Dataunit och Försvarets Materielverk (FMV) har sedan flera år ett samarbete kring systemlösningar inom försvarssektorn. Den nya beställningen innebär ett utökat åtagande med leverans av ett ”command & control” system för den svenska marinen, Neptun C2.

Neptun C2 kommer att i en internationell miljö ge olika staber inom marinen möjlighet till effektivare planering och genomförande av verksamheten tillsammans med andra nationer. Neptun C2 bygger på Knowit Dataunits IT-säkerhetsplattform Triton och utvecklas i samarbete med den finländska samarbetspartnern Navielektro. Neptun C2 består av mjukvara, hårdvara i ett nätverk.

- Vi är stolta över att ha tagit hem det här uppdraget och ser fram emot att få fortsätta utveckla tekniska lösningar inom försvarssektorn. FMV är en strategiskt viktig kund för oss, där vi får möjlighet att bidra till en viktig samhällsfunktion. Affären innebär också ett antal nyanställningar av medarbetare, säger Mats Thorstenson, VD för Knowit Dataunit.

Knowit Dataunit har i över 25 år samarbetat med både Försvarsmakten, FMV och försvarsindustrin och har byggt upp en kompetens och förståelse för specifika krav och utmaningar som bidragit till att skapa ett flertal produkter och tjänster som idag används inom försvarssektorn.  Det gäller t ex kommunikations-, omvärldsuppfattning- och säkerhetslösningar för försvars- och säkerhetssektorn

Värdet på ordern är ca 80 miljoner kronor.

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!