Knowit kammade hem silver i Young Lions
Publicerad 25 jun 2018
Martin Ruud Andersen och Andreas Servan från Knowit Experience i Bergen var i dagarna med och tävlade i Cannes Lions International Festival of Creativity. De tävlade i filmkategorin och tog hem en silvermedalj med sitt bidrag.
Den årliga tävlingen Cannes Young Lions som går av stapeln i Cannes, Frankrike 18-22 juni, är ett av världens största event för kreativitet och marknadsföringskommunikation.
Martin och Andreas tävlade i filmkategorin som gick ut på att skapa en kort film kring jämställdhet. Under 32 timmar skulle de gå från idé till ett slutligt, färdigfilmat resultat.
– Temat för filmproduktionen var jämlikhet och i filmen valde vi att hålla en "anställningsintervju" med några män, där vår ambition var att ständigt avbryta dem för att fråga om de hade för avsikt att skaffa barn eller om de använde preventivmedel och ställde andra liknande frågor. De blev mycket obekväma och kände sig irriterade och arg över dessa privata frågor, säger Andreas.
Filmen avslutas med att en kvinna sätter sig i stolen och berättar att dessa frågor inte alls är ovanliga för henne att uppleva i en arbetssökande intervju. Budskapet med filmen var alltså att belysa hur pass olika intervjufrågor kan rikta sig beroende på vilket kön man har. En film som gav dem en hedrande silvermedalj bland många bidrag i filmkategorin.
Bild från Kampanje, foto: Hilde Nyman.