Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

NYHET

Knowit bäst i Sverige på employer branding

Vi är glada och stolta över att vi kammade hem guld i årets Magnet Awards, en tävling som prisar de bästa kommunikationskampanjerna från Sveriges arbetsgivare.

Knowits verksamheter i södra Sverige står bakom den vinnande kampanjen om den första manliga röstassistenten ”Dick”, som belyser den digitala ojämställdheten och konsekvenserna av bristen på kvinnor i tech-branschen.

Kampanjen var nominerad i tävlingens öppna klass och vann för att den med intresseväckande humor och potent symbolik, men utan präktiga pekpinnar, sätter fingret på ett välkänt problem i branschen.

Filmen har vänt sig till potentiella medarbetare och kunder i södra Sverige. I reklamfilmer som visats på bio och i sociala media har tittarna fått träffa en röstassistent som saknar de traditionellt kvinnliga attributen och i stället har försetts med en manlig röst som är både disträ, mästrande och ”mansplainande” i sitt tilltal.

Knowit har under flera år arbetat aktivt med jämställdhet och vann 2019 Allbrightpriset för mest jämställda börsbolag. Fortfarande finns dock mycket kvar att göra för att skapa inkludering på arbetsplatsen, och för att attrahera nya medarbetare till såväl Knowit som tech-branschen i sin helhet.  

– Vi på Knowit har under flera år aktivt arbetat med att bygga en jämställd och inkluderande kultur. Vi har kommit en bit på väg men är ödmjuka för att vi måste fortsätta jobba för att vara en attraktiv arbetsgivare för medarbetare, oavsett kön eller bakgrund. Att ha en arbetsplats som uppfattas som inkluderande och jämställd är avgörande för vår kultur och vår konkurrenskraft över tid. Med den här kampanjen vill vi sticka ut hakan och med glimten i ögat sätta fingret på många av de förutfattade meningar och bias vi möter i vardagen, säger Christina Johansson, Kommunikationschef på Knowit Group.

Christina Johansson

Head of Communications