Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

NYHET

Railbot the Chatbot har koll på tiden åt tågresenärer

The Train Brain, Microsoft Sverige och Knowit har utvecklat en lösning som med hjälp av AI både kan göra tågen mer pålitliga och förbättra resenärernas möjligheter att få koll på reseläget. Den nya tekniken lanseras i form av en chattbot som i realtid svarar på reseinformation.

Lagom till påskfirandet och alla resenärer som väntas resa runt om i Sverige för att fira högtiden lanseras Railbot the Chatbot. Den nya tekniken ger resenärer en snabbare och mer exakt prognos på när tåget kommer fram. Bakom utvecklingen av chattboten står det svenska techbolaget The Train Brain i samarbete med Knowit och Microsoft Sverige. ­

– Hållbarhetsfrågan är viktig för oss på Knowit och detta samarbete är ett sätt för oss att göra skillnad genom att bidra med vår kompetens inom hållbara molntjänster. Ett spännande samarbete där de olika delarna bidrar till en större helhet tillsammans, säger Johan Ribbeklint, vd för Knowit Cloud & Architecture.

­Railbot the Chatbot finns på Facebook Messenger. Resenärer ombord på försenade tåg kan genom chattboten få mer exakta ankomstsprognoser än från någon annan källa. Det blir dessutom möjligt att jämföra punktligheten hos tåget man reser på jämfört med andra avgångar för samma sträcka.

– Det är bråttom att ställa om till mer hållbart resande, annars når vi inte klimatmålen. Då är det absolut nödvändigt att tåg och bussar blir mer pålitliga. Vad alla ännu inte vet är att AI kan hjälpa oss att lösa det problemet. Railbot the Chatbot är ett av många sätt att visa upp hur AI och data snabbt kan bidra till att göra tågen mer konkurrenskraftiga mot bil och flyg. Det är bråttom att förändra våra resvanor, säger Jonas Järnfeldt, vd för The Train Brain.

Om Railbot the Chatbot

Railbot the Chatbot är en prototyp för att demonstrera en ny typ av trafikinformation för resenärer ombord. Om tåget du reser med blir försenat kan du använda Facebook Messenger för att chatta med Railbot the Chatbot. Just nu kan Railbot svara på två huvudfrågor:

  • När kommer jag fram?
  • Hade risken för att bli försenad varit mindre om jag valt en annan avgång

 

Svaren baseras på var tåget befinner sig vid det tillfället och beräkningarna görs samtidigt som du pratar med Railbot the Chatbot.

Christina Johansson

Head of Communications