CASE
ANONYM KUND
Produktorganisation för att öka kundfokus, hastighet och samarbete
Förändringar i kundernas efterfrågan krävde förbättrade digitala kapaciteter. Som svar på detta initierades ett omfattande transformationsprogram för att designa och utveckla en ny produktorganisation.
Behov av stöd för ökat kundfokus, hastighet och samarbete
Ett globalt telekombolag upplevde förändringar i kundernas behov och insåg att det krävdes förbättrade digitala förmågor för att öka kundfokus, hastighet och flexibilitet. Därför påbörjades ett omfattande transformationsprogram, inklusive implementering av en produktorganisation inom deras IT-verksamhet. Våra managementkonsulter stöttade utvecklingen och designen av produktorganisationen och säkerställde att nödvändiga resurser och kompetenser var på plats.
Kunden hade fyra huvudsakliga mål med omställningen till en produktorganisation:
- Göra det enklare att göra affärer med företaget
- Leverera exceptionellt kundvärde
- Möjliggöra kundernas tillväxt
- Öka hastigheten i företagets processer
Övergripande modell för produktorganisation utvecklades och implementerades
Knowit ombads att stödja företagets molntjänstorganisation i utvecklingen och designen av produktområdet baserat på konceptet för produktorganisation.
Tillsammans med nyckelintressenter formulerade Knowit en hypotes om utformningen av produktteamen. Med tanke på transformationens omfattning beslutades det att börja med de områden som hade högst prioritet och brådska. Knowit stödde i utformningen och dimensioneringen av produktteamen samt i implementeringen av den nya organisationen, inklusive fackliga förhandlingar och intern kommunikation.
En utmaning var att säkerställa nödvändig kompetens inom alla produktteam, något Knowit också bidrog till genom att stödja upphandlingsprocessen för att identifiera och säkra avtal med relevanta kompetenspartners. För att säkerställa transparens och samordning med alla nyckelintressenter arbetade Knowit iterativt med kontinuerlig input och feedback, samt höll veckovisa presentationer för ledningsgruppen för att visa framsteg.
Ny organisationsstruktur säkerställer gemensam riktning
Arbetet resulterade i en ny struktur för produktorganisationen inom molntjänstverksamheten. Resurser, chefer och ansvarsområden definierades tydligt för varje produktteam och nödvändiga kompetenser säkerställdes. Den nya produktorganisationen balanserade teamens autonomi med centraliserad kontroll, vilket gjorde det möjligt för varje produktteam att öka kundfokus, hastighet och flexibilitet, samtidigt som man säkerställde en gemensam riktning och stabil drift i hela företaget.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?
Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar jag dig.
Johanna Murby
Erbjudandeansvarig