Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

CASE

RATSIT

Ratsits säljflöde optimerades med hjälp av Knowits distribuerade team

BANK, FINANS & FÖRSÄKRING

Med fokus på försäljning av digitala tjänster är det kritiskt för Ratsit.se att it-avdelningen fungerar optimalt. Under tider med extraordinära omständigheter som det var under exempelvis covid-19, ställs extra höga krav på flexibilitet inom det distribuerade it-teamet.

""

Ett sammansvetsat team fördelat på tre orter

Ratsit är ett internetbaserat företag som tillhandahåller affärs- och kreditinformation och vänder sig till företag och privatpersoner. Ratsit.se har varje vecka över en miljon unika besökare och årligen görs cirka 150 miljoner sökningar. Som en av Sveriges 100 största webbplatser där den huvudsakliga verksamheten är försäljning av digitala tjänster är det viktigt att it-avdelningen fungerar optimalt. Knowit anlitades för att tillhandahålla ett team som fungerar som bolagets it- och marknadsavdelning.

Teamet besod av cirka tio personer och sitter fördelat på tre orter i Sverige.  Majoriteten av utvecklarna befinner sig i Sundsvall och Östersund med en produktägare i Göteborg. Utvecklings- och kompetensbehovet koordineras och prioriteras löpande i samråd med Ratsit som finns i Mölndal utanför Göteborg.

Hur får man arbetet att fungera smidigt inom ett så distribuerat team?


I den snabba omställningsprocess som Ratsit är inne i, har Knowit mött upp med en kompetent och snabbrörlig organisation så att Ratsit snabbt kan ställa om till att fokusera på intäkter och lägga andra projekt åt sidan. Omställningen krävdes för att kompensera för den nedgång på intäkterna om cirka 25 procent som har kommit i spåren av covid-19. Vi har redan börjat se resultat i positiv riktning och vi är mycket nöjda med att ha Knowit som partner i dessa tider.


Anders Johansson, vd

Ratsit


För att upprätthålla en distribuerad organisation krävs god kommunikation mellan samtliga parter. Dagliga avstämningar inom teamet med en rak och direkt kommunikation gör att det trots långa avstånd mellan medarbetarna alltid finns hjälp att få, antingen via ett videosamtal eller via chat.

Även daglig kommunikation med kunden samt veckovisa avstämningar gör att arbetet fortlöper väl med ett självorganiserat team.


Lösning i samband med covid-19

Samtliga medarbetare inom teamet rekommenderades att arbeta hemifrån på grund av situationen med covid-19. Det fanns redan väl satta rutiner och möjligheter för hemarbete och det påverkade inte teamets leveranser mot Ratsit.

Samtidigt, för att säkerställa fortsatta intäktsströmmar, har teamet tillsammans med Ratsit prioriterat om företagets roadmap framåt till att främst fokusera på de aktiviteter som är mer affärsdrivande, både på kort och lång sikt.

En större lansering sköts på framtiden för att frigöra resurser. Fokus blev istället att konverteringsoptimera kundflödet, utveckla inkomstdrivande funktionalitet och fokusera på aktiva marknadsföringsåtgärder för att fortsätta driva Ratsits försäljning. Genom kontinuerlig dagsuppföljning av försäljningssiffror skapades rätt förutsättningar för att snabbt förändra och anpassa de olika utvecklingsinsatserna.

Redan en vecka såg Ratsit positiva effekter av de insatser som sattes in och teamet arbetar idag vidare med stor flexibilitet och håller utvecklingen under noga uppsikt.


Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?

Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar jag dig.

Sara Ingvarsson

Kundansvarig