Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

NYHET

Missa inte ett unikt event online – Digital Fashion Show Sweden

Knowit Experience har tillsammans med Svensk Digitalhandel och Episerver tagit klivet in på den digitala arenan nu när en unik Digital Fashion Show arrangeras i höst. "Vi flyttar köpupplevelsen dit kunden finns", säger Pernilla Vinneby, vd för Knowit Experience, i en intervju med Market.se.

I september är det dags för den allra första upplagan av Digital Fashion Show Sweden, en digital modevisning där tio svenska aktörer samlas i samma liveshow och får chansen att presentera sitt utbud i direkt interaktion med kunderna.

Pernilla Vinneby berättar i intervjun med Market.se att initiativet är en reaktion på coronapandemin och krisen som den utlöst i modehandeln.

– Vi ser bolag gå på knäna i covid-19. Vi måste komma samman och ge en ny köpupplevelse och öka trafiken till e-handeln, säger hon.

Även om många modeaktörer vittnar om ökad e-handel under coronakrisen är ökningen sällan tillräcklig för att täcka det tapp som pandemin orsakat i fysisk handel.

– Det sker stora förändringar i konsumentbeteendet nu som påverkar marknaden kraftig. Krisen har aktualiserat att det digitala mötet blir en allt viktigare kanal att interagera i, att leverera här och nu, säger hon.

Hon förklarar att när kunder sitter hemma har exponeringseffekten i fysisk butik minskat i kraft. Samtidigt finns en utmaning i att få tillräckligt stor trafik till den egna webbplatsen för att kompensera detta. Här menar hon att den digitala modeshowen i samarbete med Svensk Digitalhandel och Episerver kan vara ett verktyg som ökar trafiken och exponeringseffekten.

Digital Fashion Show Sweden kommer samla ett tiotal modevarumärken som var och en visar sin kollektion. Även varumärken inom accessoarer och skönhet kommer att delta för att bredda kundupplevelsen. Under livevisningen kommer det finnas möjlighet för kunder att köpa varor digitalt och man kommer även kunna chatta med showens deltagare. Ett mycket spännande event som väntar i höst alltså!

Detta är en sammanfattning av artikeln på Market.se. Hela artikeln kan du läsa om här.

Intresserad av eventet? Anmäl dig här!

Christina Johansson

Head of Communications