Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

NYHET

Konsultbranschen i kläm i regeringens olika paket

Knowits vd och koncernchef Per Wallentin tillsammans med Lars Stugemo vd och koncernchef för HiQ, menar i en debattartikel i Dagens industri att konsultbranschen hamnar i kläm och Sveriges konkurrenskraft riskerar att gå under om inte åtgärder sätts in omedelbart i sviterna av Coronakrisen.

Storföretag och småföretag räddas med insatser från regeringen. Men tjänstesektorns företag har förbisetts i statens åtgärdspaket – i synnerhet kring hur permitteringssystemet är utformat. Konsultbranschen hamnar i kläm och Sveriges konkurrenskraft riskerar att gå under om inget görs snabbt.

Inom den sektor där våra företag verkar finns mycket av digital spetskompetens. Vår bransch är lika viktig som basindustrin och en stor del av Sveriges innovations- och konkurrenskraft.

De åtgärder som regeringen vidtagit är inte anpassade till våra arbetsformer, reglerna är inte skrivna för företag i vår situation och de är inte anpassade för att vi arbetar inom flera sektorer.

För att inte stoppa teknikutvecklingen, digitaliseringen och Sveriges konkurrenskraft bör följande förändringar och åtgärder omedelbart vidtas:

  • Företag måste ha samma chans att överleva krisen oavsett om man har kollektivavtal eller inte.
  • Gör det möjligt att snabbt och flexibelt minska kostnader kopplade till enbart de delar av verksamheten som påverkas av Coronakrisen, samtidigt som vi kan fortsätta jobba i de delar som inte påverkas.
  • Gör det möjligt att deltidspermittera i full symmetri med våra kunder. Det vill säga gör det lika flexibelt att permittera olika grupper av medarbetare som låses ut från kunder som stänger produktionen, för alla företag.


Agerar vi inte nu riskerar vi att bromsa digitaliseringen i Sverige och vi riskerar att skada vår position i världen inom tech och IT. Det skulle skada Sveriges konkurrenskraft. För lång tid framöver.

Detta är en kort sammanfattning av debattartikeln som publicerats i Dagens industri. Du kan läsa hela artikeln här.

Christina Johansson

Head of Communications