Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

NYHET

Digital närvaro prioriteras allt högre

Att designa ekosystem kring individens behov kan bli en av framtidens stora trender. Det är något som Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience i Stockholm, spår när Techarenan News intervjuar henne kring hur företag kan lyckas digitalt. Samtidigt ser hon vikten av att ledningsgruppen ska äga frågan om den digitala närvaron.

Tack vare den höga digitala nivå som finns i Sverige idag kan en hel del verksamhet fortsätta som vanligt och vi kan sköta kontakten på digital väg. De digitala verktygen gör det möjligt att samverka mer mellan olika funktioner – och kunden får en smidig upplevelse.

– När en person söker vård så ska allt kunna knytas ihop så att flera aktörer samverkar, som nätläkare, apotek och budfirman som skickar medicin, men utan att kunden behöver märka av och bry sig om det. Kunden vill inte möta en rad olika enheter utan vill bara få sitt behov löst. Det finns både teknik och vilja idag att knyta ihop vård och e-handel och det finns ökande behov av detta framför allt med en allt äldre befolkning. Vi vill inte ha smittsamma människor sittandes på våra akutmottagningar utan vi vill att de som kan ska få vård hemma för att frigöra resurser till andra. 

Coronakrisen gör att frågan om digitaliseringen som en affärskritisk faktor aktualiseras och snabbas på, samtidigt som den digitala närvaron får högre prioritet. 

– Det här är en fråga som handlar om affärsutveckling. En stor utmaning för många företag är att frågan, som nu är en av de allra viktigaste, hittills har lagts ut på marknadsavdelningen och det är inte säkert att det finns rätt kompetens och mandat där. Nu är det dags att föra upp detta i ledningsgrupperna och driva den digitala närvaron som en affärsutvecklingsfråga och inte som en marknadsyta. Detta ska ha en central plats, för det är här företaget ska driva sin affär, det är inte frågan om kommunikation.

Detta är en kort sammanfattning av Techarenan News artikel Digital mognad håller Sverige igång.

Christina Johansson

Head of Communications