escalator in tunnel

Artificiell intelligens i vår vardag

Vi befinner oss i en ny era där artificiell intelligens har gått från att vara science fiction till att bli vardag. Kundernas krav ökar exponentiellt. De förväntar sig att företag ska vara tillgängliga dygnet runt, finnas på ett brett utbud av digitala plattformar samt ha sömlösa användargränssnitt. Trenden pekar tydligt i en riktning där användare tycker om att interagera med artificiell intelligens - vare sig det är via chat eller röstteknologi.

Gartner förutspår att konstgjord intelligens kommer att hantera så mycket som 95% av alla kunddialoger fram till 2025, och detta är något både kunder och företag vill ha.

google home

Ökad komplexitet kräver mer resurser

Den snabba utvecklingen av nya förväntningar bland kunderna gör att många företag kämpar med att hålla sig fast och positionera sig i en digital värld med ökad komplexitet. Att leverera en god kunddialog är grunden för att bygga täta och nära relationer, vilket har blivit allt viktigare för att skapa en framgångsrik verksamhet.

Lösningen är ofta att anställa fler vilket är både dyrt och inte skalbart. 

Digitala röstassistenter förändrar spelplanen

Hur vi interagerar med teknik är på väg att förändras dramatiskt. Att skriva på PC och mobil är varken snabbt eller intuitivt. Att däremot använda vår röst är å andra sidan en av de mest naturliga sakerna vi gör. När vi pratar använder vi så lite kognitiv kapacitet att vi har mer än tillräckligt kvar för att göra andra uppgifter som att laga mat, plocka i/ur diskmaskinen eller köra bil. Digitala assistenter som lyssnar på det vi säger och hjälper oss med att beställa artiklar, skicka meddelanden eller sätta på musik, det är framtiden.

Bland de verktyg som har blivit tillgängliga under de senaste åren finns digitala röstassistenter som Google Assistant och Amazon Alexa. Enligt Unilevers CFO, Graeme Pitkethly, är detta den mest omskakande tekniken någonsin för konsumentfokuserade företag. Men genom att använda tekniken på rätt sätt kan företag komma så nära sina kunder att kundcentret faktiskt förflyttats till människors hem.

Google och Amazon har etablerat sig väl på marknader som USA, Storbritannien och Tyskland, där tjänster som handel, beställning av mat och restaurangreservationer har startat. Nu tittar dessa spelare mot orden, och Google Assistant lanserades till exempel med norskt röststöd hösten 2018. Den förändrade spelplan som tekniken medför är svår att ignorera och det är hög tid för företag att lära sig mer om tekniken och framtida applikationer.

Kontakta oss om du är intresserad av att lära dig mer om digitala röstassistenter och hur ditt företag kan dra nytta av det.

Vill du veta mer?
Henrik Serlow
Ansvarig kundcase
Kontakta mig
Kontakta mig

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Till toppen