Hoppa till huvudinnehåll
Till startsidan på Knowit

STRATEGY & COMMERCIAL

Commercial excellence & prisstrategier

Prissättning är en utmärkt hävstång för att öka ett företags lönsamhet utan stora investeringar.

Utvalda samarbeten vi är stolta över:

Slide 1 of 1

Optimering av prissättning

Prissättningen är en utmärkt hävstång för att öka ett företags lönsamhet utan stora investeringar. Att optimera ett företags prissättningsstrategi handlar om att förstå de underliggande drivkrafterna för kundvärde och att vara uppmärksam på detaljerna i villkor, mål och KPI:er. Detta uppnås genom att använda faktabaserade insikter och metoder och utmana tidigare etablerade myter och metoder.

"Knowit har en unik erfarenhet av prissättningsstrategier och har tillfört ett betydande värde till flera av våra portföljbolag. De har varit mycket stöttande både när det gäller att tillhandahålla allmänna prisstrategier och ramverk samt leverera mycket specifik rådgivning om prisoptimering och kommunikation kring prissättning."


Tove Larsson, General Partner

Norrsken VC

Prissättningsprocessen

Att arbeta med prissättningsprocessen handlar ofta om en företagsövergripande insats, och därför tar vi ett helhetsgrepp när vi arbetar med prissättning.

För oss innebär det både att se till att alla delar av ett vinnande prissättningskoncept kommer på plats och att alla förändringar genomförs fullt ut. Vi arbetar med kunder i alla skeden av deras resa. Oavsett om du försöker hitta rätt prissättningsstrategi eller implementera en ny rabattstruktur, ser vi alltid till att leverera användbara och värdefulla resultat.

Beroende på bransch och produkt/tjänst har vi en historisk priseffekt på 2–9 %. Det innebär en direkt intäktsökning som syns på sista raden.

  • Vi hjälper våra kunder att öka lönsamheten och konkurrenskraften genom bättre prissättning. Med en djup förståelse för kundernas behov ökar vi både värdeskapande och värdefångst. Vi är fakta- och datadrivna och riktar våra åtgärder för att öka långsiktig konkurrenskraft och finansiell påverkan.
  • Vi har ett nära samarbete med nyckelpersoner på alla nivåer i organisationen, från styrelsen till verkstadsgolvet, vilket vi tror är rätta sättet att uppnå extraordinära resultat.
  • Vi samarbetar med våra kunder med det övergripande målet att bygga en kultur där kunden, värdeleveransen och lönsamheten står i fokus. Det gör vi genom interna value champions, grupputbildningar och personlig coachning.
  • Vi möjliggör hållbarhet och kontinuerlig utveckling med digitala verktyg som skapar synlighet genom övervakning av relevanta KPI:er, vilket bidrar till att sätta viktiga frågor i fokus för att stimulera handling.

Hur kan du förbättra lönsamheten utan att öka din försäljningsvolym?

Ladda ner vårt white paper och läs mer om hur du genomför ett prisoptimeringsprojekt 

Ladda ner white paper

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig?

Slå en signal eller skicka ett meddelande så kontaktar vi dig.

Erik Påhlson

Erbjudandeansvarig

Relaterade erbjudanden

Profitability programs & management​Insikt och trendanalysMarknads-, kategori- och erbjudandestrategi