Kontakta oss
Einar Tysén
Consultant
Kontakta mig
Kontakta mig

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Det handlar om att sammanställa och analysera beteenden, utforma önskade lösningar och leverera mervärden till konsumenter och företag. Vi får algoritmer som styr sig själva, och programvaror som fattar beslut och är självlärande.

Först och främst – Internet mer än en webbläsare
Internet är också din Facebook- och SnapChat-app, din Apple-klocka och inom en snar framtid även ditt kylskåp. I dag konsumerar vi nästan 70 procent av allt digitalt innehåll via våra mobila enheter. På World Economic Forum i Davos tidigare i år förklarar Sheryl Sandberg, Facebooks operative chef, att människor i många utvecklingsländer helt enkelt har ersatt begreppet ”internet” med ”facebook”. De kommer in i butiken och säger ”jag ska ha Facebook”.

Det började med Steve Jobs och lanseringen av iPhone år 2007. Då sade Jobs att ”This is a revolution of the first order!” (det här är en revolution av största vikt), och han slog spiken på huvudet med dessa fyra ord: ”Internet in your pocket” (Internet i fickan).

Det appbaserade Internet
I dag surfar inte människor på nätet utan använder specifika appar för att gå till olika platser på nätet. Nu använder vi appar för nästan 90 procent av våra mobilaktiviteter, och år 2019 kommer 80 procent av allt innehåll på Internet att utgöras av video. Och denna utveckling har accelererat de senaste 18 månaderna. Facebooks Instant Articles och inbyggda videospelare förmedlar nyheter, Apple lanserar Apple News och SnapChats Discover-tjänst producerar plattformsexklusivt innehåll i samarbete med reklambyråer, förläggare och andra aktörer.

Facebook är kanske den aktör som har vunnit mest på detta skifte från webb till en plattform som fungerar som ett slutet system (”walled garden”). Facebooks ökade mobilvinster är dessutom ett resultat av den viktiga förändringen från annonsering på webben till annonsering i sociala medier och på mobila plattformar.

”År 2019 kommer 80 procent av Internet-trafiken att bestå av video.”

Blir live-strömning nästa stora innehållsformat?
År 2015 köpte Twitter live-strömningsappen Periscope, som i dag är integrerad med Twitter. I år har vi sett Facebook lansera Facebook Live och uppmuntra kändisar och företag att utnyttja tekniken. New York Times skrev nyligen att Facebook Live är en av Facebooks topprioriterade satsningar. Här ser företaget en möjlighet att återskapa TV-direktsändningens dynamik på Internet och helt enkelt göra detta mer demokratiskt. Nu kan alla med en iPhone och en Facebook-app bli en ”live-strömningsstjärna”.

Internet of Things – IoT – sakernas Internet; ditt viktigaste ekosystem
Allt hänger samman i detta nya ekosystem. Alla våra prylar kommunicerar med varandra. Sakernas Internet kan göra betydligt mer än att se till att din dator, smarttelefon och eventuella klocka är synkade. De flesta installationer som finns i ett normalt hem är redan del av sakernas Internet. Exempelvis Googles Nest-program som inkluderar smarta termostat, larm och kamera. Tanken är att alla dina enheter ska kommunicera i ett gemensamt nätverk. I dag skrapar marknadsföringsfolket bara på ytan av det som är möjligt att åstadkomma med IoT. För egen del ser jag framför mig att jag efter att ha vägt mig på badrumsvågen får ett meddelande på min mobil från Hennes & Mauritz där jag rekommenderas boxershorts en storlek större än de nuvarande.

Kontakta oss
Einar Tysén
Consultant
Kontakta mig
Kontakta mig

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

IoT

World Economic Forum bedömer att ett fullt utvecklat sakernas Internet kommer att generera mer än 125 miljarder kr före år 2030. Cisco spår att mer än 50 biljoner enheter kommer att vara anslutna före 2020, medan Intel hävdar 200 biljoner. En tvåa med 14 nollor efter.

”Vi använder mobilen i genomsnitt tre timmar per dag och kontrollerar den ca 150 gånger per dygn.”

Bild IoT diagram

Det globala slaget mellan Internet-giganterna
Det som driver denna trend är slaget mellan Internet-giganterna; Facebook vs Google, Google vs Apple etc. Medan Googles domäner är det öppna nätet har Facebook och Apple investerat i ett Internet styrt av appar.

För dig och andra företag som marknadsför produkter och tjänster betyder detta ännu mer lättillgängliga data. Eftersom appar och sensorer kartlägger allt vi gör kan du utforma extremt detaljerade kundprofiler. Skrämmande? Ja, men för företag som utnyttjar detta IoT-universum är möjligheten till optimerbar konsumtion rena paradiset för databaserad marknadsföring.

I Kina är den viktigaste Internet-plattformen WeChat, i Japan Line och i Korea KakaoTalk. Det är faktiskt chat-appar som dessa, plus Facebook Messenger, som dominerar i större delen av världen. Dessutom har SnapChat nyligen utmärkt sig som en viktig utmanare, och en app som alla ”måste ha” jämte LinkedIn, Instagram, Twitter och WhatsApp. Den sistnämnda har för övrigt köpts upp av Facebook.

När det gäller Messenger handlar denna om betydligt mer än innehåll. Både KLM och Über har redan integrerat appen i sin kunddialog.

Genom att använda dessa plattformar säkras en personlig kommunikationstråd som består över tid. Apptekniken säkerställer att historik och sammanhang i en kundrelation hela tiden är synlig, och användarupplevelsen blir transparent och friktionsfri.

Internet är fortfarande i sin begynnelsefas, och 5G kommer att revolutionera användningen
Smarttelefonerna tog fart först i och med 4G, och ”Wi-Fi överallt” har bidragit till att vi i dag använder mobilen som vår egen bärbara Internet-plattform. Inom ett par år kommer 5G att ta fart i nästa fas; virtuell verklighet, VR, samt förstärkt verklighet, AR.

Om du har provat någon av dessa tekniker är det sannolikt med Googles Cardboard, Facebooks Oculus eller Samsungs Gear. Oavsett om du ogillade upplevelsen eller blev begeistrad, kan du vara förvissad om att du har mycket att se fram emot de närmaste tre åren. Precis som med de första smarttelefonerna är dagens VR-headset bara förelöpare till det som branschen hoppas ska revolutionera både kommunikation och underhållning.

Det är här förstärkt eller utvidgad verklighet (från engelskans augmented reality, AR) kommer in. Enligt Wall Street Journals teknikkrönikör Christopher Mims kan AR gentemot VR jämföras med mobilen gentemot den stationära datorn. AR är något som alltid finns tillhands, snarare än något som du bara använder emellanåt. AR liknar VR genom att den involverar teknik som du bär med dig. Skillnaden är att med AR delas det du ser dessutom med omvärlden. Även om AR-satsningen Google Glass lanserades lite för tidigt och misslyckades, så kommer de stora aktörerna på marknaden definitivt att kasta sig över nya uppfinningar. Facebook-grundaren Mark Zuckerberg hävdar att AR kan förändra världen lika radikalt som smarttelefonen har gjort, och har redan färdigställt en prototyp av sina AR-glasögon.

Men även om Facebook och andra aktörer tror att AR och VR kommer att ersätta TV och kanske till och med mobilen, tror vi att det är klokt att vara försiktig med att bedöma framtida användning av AR och VR baserat på det vi för närvarande upplever som utmaningar och möjligheter inom kommunikationsområdet. När man ser till vilka människor som läser, visar och lyssnar på information så ligger Facebook mycket bra till här i västvärlden. Messenger kommer att ha en miljard användare inom ett par år, och Facebook har garanterat en plan för hur både konsumenter och marknadsförare ska kunna dra nytta av detta. Inte minst experimenterar nyhetsmedierna med olika sätt att förmedla nyheter via meddelandetjänster. Ett exempel på en sådan tjänst är Snapchat Discover. Facebook hoppas att Messenger blir det mest använda verktyget för handel och kundservice, och Facebook-ägda Instagram är redan mycket populärt bland marknadsförare.

TV kommer inte att försvinna, men fler digitala reklamkronor kommer att gå till andra kanaler än TV-sektorn redan inom loppet av nästa år. År 2020 kommer vi att se nästa våg i den digitala revolutionen. Det blir ett Internet som finns tillhands på alla typer av ”enheter” såsom människors huvuden, i mobiler och sociala kanaler – inte webbläsare. Se till att du tillhör dem som har dessa trender i bagaget.

Kontakta oss
Einar Tysén
Consultant
Kontakta mig
Kontakta mig

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Till toppen