– När vi gör hela vår plattform tillgänglig kommer det här ekosystemet av vårdresurser att nå stora delar av Norden, säger Thorøe. I Sverige sker distributionen genom Handelsbanken och SPP. Dessutom använder vi ett omfattande system med mäklare.

– Vi har stor tillförsikt till det här ekosystemet som i grund och botten bygger på vår partnerstrategi. För allt som inte faller inom ramen för vår kärnkompetens upprättar vi strategiska samarbeten så att ekosystemet fungerar så bra som möjligt. Samarbetet med Knowit inom digital utveckling är ett typiskt exempel på detta. Både strategiskt och operativt. Vi arbetar mycket nära varandra och uppnår flera resultat som gynnar båda parter.

Färre remisser. Fler helt digitala tjänster
– Efter att coronakrisen eskalerade såg vi snabbt nya användarmönster och ny aktivitet i appen. Färre remisser till specialistläkare, röntgen och operationer kom in. Här var vi tvungna att fokusera på vad vi kan erbjuda som är relevant, säger Knowit:s strategiska rådgivare Fredrik Elgaaen. – Vi såg omedelbart en ökad efterfrågan på helt digitala tjänster som videoläkare och medicinsk chattrobot, träningsapp och självhjälpsprogram.

– Efter att myndigheterna beslutade att behandling med fysioterapi (sjukgymnast, kiropraktor osv.) inte fick genomföras var vi tvungna att tillfälligt stänga ner det digitala bokningsverktyget. Merparten av de behandlingar som vi genomförde var just fysioterapi. Samtidigt såg vi en ökad efterfrågan på våra helt digitala tjänster som videoläkare och medicinsk chattrobot, träningsapp och självhjälpsprogram. Vi noterade också en betydlig ökning av antalet förfrågningar via telefon och e-post om hur man ska förhålla sig till coronaviruset, och inte minst har människor frågor kring sina försäkringar i detta läge.

Digital handlingsplan och förändrad kundresa
– Ökat tryck och ökad efterfrågan på innehåll och användbar information gjorde att vi förändrade kundresan för att fokusera mer på befintliga och relevanta tjänster. Vårt fokus den senaste veckan har varit att lansera digitala tjänster och vi arbetar kontinuerligt med våra samarbetspartner för att hitta anpassade och nya digitala lösningar och behandlingsalternativ. Nu kan man till exempel skicka in bilder på hudproblem till vår digitala hudläkare, som gör en bedömning och erbjuder konsultation över videolänk. Dessutom har våra fysioterapeuter tagit fram träningsprogram som hjälper mot de vanligaste muskel- och skelettsjukdomarna.

Stor digital satsning gör att vi snabbt kan anpassa oss
– Vi skördar nu frukten av att vi under lång tid har investerat mycket i en plattformsbaserad affärsmodell. Vi arbetar agilt i sprintar så att vi snabbt kan prioritera om. Vi har många bollar i luften samtidigt och hoppas att vi på detta sätt också bidrar till att hålla igång samhället, avslutar Bjarke Thorøe på SPP Helse.

Till toppen