Det handlar om att sammanställa och analysera beteenden, utforma önskade lösningar och leverera mervärden till konsumenter och företag. Vi får algoritmer som styr sig själva, och programvaror som fattar beslut och är självlärande.
Först och främst – Internet mer än en webbläsare
Internet är också din Facebook- och SnapChat-app, din Apple-klocka och inom en snar framtid även ditt kylskåp. I dag konsumerar vi nästan 70 procent av allt digitalt innehåll via våra mobila enheter. På World Economic Forum i Davos tidigare i år förklarar Sheryl Sandberg, Facebooks operative chef, att människor i många utvecklingsländer helt enkelt har ersatt begreppet ”internet” med ”facebook”. De kommer in i butiken och säger ”jag ska ha Facebook”.
Det började med Steve Jobs och lanseringen av iPhone år 2007. Då sade Jobs att ”This is a revolution of the first order!” (det här är en revolution av största vikt), och han slog spiken på huvudet med dessa fyra ord: ”Internet in your pocket” (Internet i fickan).
Det appbaserade Internet
I dag surfar inte människor på nätet utan använder specifika appar för att gå till olika platser på nätet. Nu använder vi appar för nästan 90 procent av våra mobilaktiviteter, och år 2019 kommer 80 procent av allt innehåll på Internet att utgöras av video. Och denna utveckling har accelererat de senaste 18 månaderna. Facebooks Instant Articles och inbyggda videospelare förmedlar nyheter, Apple lanserar Apple News och SnapChats Discover-tjänst producerar plattformsexklusivt innehåll i samarbete med reklambyråer, förläggare och andra aktörer.
Facebook är kanske den aktör som har vunnit mest på detta skifte från webb till en plattform som fungerar som ett slutet system (”walled garden”). Facebooks ökade mobilvinster är dessutom ett resultat av den viktiga förändringen från annonsering på webben till annonsering i sociala medier och på mobila plattformar.
”År 2019 kommer 80 procent av Internet-trafiken att bestå av video.”
Blir live-strömning nästa stora innehållsformat?
År 2015 köpte Twitter live-strömningsappen Periscope, som i dag är integrerad med Twitter. I år har vi sett Facebook lansera Facebook Live och uppmuntra kändisar och företag att utnyttja tekniken. New York Times skrev nyligen att Facebook Live är en av Facebooks topprioriterade satsningar. Här ser företaget en möjlighet att återskapa TV-direktsändningens dynamik på Internet och helt enkelt göra detta mer demokratiskt. Nu kan alla med en iPhone och en Facebook-app bli en ”live-strömningsstjärna”.
Internet of Things – IoT – sakernas Internet; ditt viktigaste ekosystem
Allt hänger samman i detta nya ekosystem. Alla våra prylar kommunicerar med varandra. Sakernas Internet kan göra betydligt mer än att se till att din dator, smarttelefon och eventuella klocka är synkade. De flesta installationer som finns i ett normalt hem är redan del av sakernas Internet. Exempelvis Googles Nest-program som inkluderar smarta termostat, larm och kamera. Tanken är att alla dina enheter ska kommunicera i ett gemensamt nätverk. I dag skrapar marknadsföringsfolket bara på ytan av det som är möjligt att åstadkomma med IoT. För egen del ser jag framför mig att jag efter att ha vägt mig på badrumsvågen får ett meddelande på min mobil från Hennes & Mauritz där jag rekommenderas boxershorts en storlek större än de nuvarande.