Den digitala omvandlingen innebär i praktiken att man utvecklar smartare, enklare och billigare – eller kort sagt effektivare – sätt att låta utbud och efterfrågan mötas.
I huvudet på våra kunder
Undersökningar visar att det bara är en liten del av företagen som känner att de bemästrar digitaliseringen tillräckligt för att kunna särskilja sig från konkurrenterna.
- Är vi säkra på att vi verkligen förstår vilket slags förändringar vi står inför?
- Kan hyperplattformar och dynamiken de skapar vara ett hot mot oss?
- Vilka startupföretag kan hota oss? Hur kan vi hålla koll på allihop?
- Borde vi fokusera mer på de förändringar vi tror ska komma i vår bransch snarare än på vilka som försöker ta vår plats i värdekedjan?
- Jag är rätt säker på att vi KOMMER att ställas inför stora utmaningar de närmaste åren, men hur kan vi utmana andra aktörer i vår egen eller andras värdekedja?
- Vem kan hjälpa oss att förstå sambanden mellan företag, samhälle, konsument och digitalisering? Samt överblicka hela vår datastack och komma med nya grepp?
Har ni smarta, enkla och kostnadseffektiva sätt att låta utbud och efterfrågan mötas?
Det räcker inte att öppna en e-butik, fortsätta verksamheten på nätet eller utveckla en app. Fokuserar man på det blir resultatet ofta rörigt – det finns det många exempel på.
I stället gäller det att öppna nya marknader genom att få ner transaktionskostnaderna och låta utbudet möta efterfrågan mer effektivt.
Det här är signalerna du ska titta efter
Din affärsmodell är sårbar om följande fyra påståenden stämmer:
- Kunderna måste korssubventionera andra kunder.
- Dina kunder måste köpa hela paketet trots att de egentligen bara vill ha en liten del.
- Dina kunder kan inte få tag i dina varor när och där de vill.
- Dina kunder får en användarupplevelse som inte motsvarar global bästa praxis.
Affärsmodellen kan vara sårbar om följande fyra transaktionsutmaningar uppstår:
- Stor informationsasymmetri mellan kunder och leverantörer.
- Höga sökkostnader Avgifter tas ut av mellanhänder.
- Långa ledtider för att genomföra transaktioner.
Affärsmodellen kan vara sårbar om andra aktörer erbjuder ett högre mervärde här:
- Information eller sociala medier kan i hög grad berika din produkt eller tjänst.
- Du erbjuder en fysisk produkt, till exempel termostater, som inte är uppkopplad ännu.
- Det går för lång tid från det att kunderna köper produkten eller tjänsten tills de får den.
- Kunden måste själv gå och hämta varan – till exempel hyrbilar och dagligvaror.