Värdet av bra kunddata

Nu när de allra flesta affärsprocesser är digitala och molnbaserade är också möjligheten att samla in, underhålla och använda bra kunddata större än någonsin. Detta i sin tur gör att CRM-system får rollen som det nya kärnsystemet i många företag, och att många väljer att bygga sina processer runt dem.

När varumärkeslojaliteten minskar, den globala konkurrensen ökar och avståndet mellan leverantör och kund växer, så ökar också värdet av att äga och utnyttja egna kunddata. Större förväntningar på individanpassade kundupplevelser och minskande effekt av anonym bred marknadsföring talar också för att det numera ger bra avkastning att investera i CRM.

CRM-systemen har vuxit ur sin ursprungliga roll som uppföljningsverktyg på försäljningsavdelningen eller som distributionslista på marknadsavdelningen. De nya teknikplattformarna som växer fram strömlinjeformar all kommunikation och alla affärsprocesser som involverar en kund. Marknadsföring, försäljning, beställning, handel, självbetjäning, leverans, kundservice, ”Min sida” och communities. I samma lösning – färdigintegrerat.

Kenneth Lyngshede
VP Nordic Sales - Knowit Experience
Kontakta mig
Kontakta mig

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Målriktad marknadsföring – the audience of one

Relevanta annonser fungerar. De irrelevanta är bara brus och slöseri med tid. Med ett bra system för kunddata och intelligent segmentering (first party-data) kan du öka budskapets relevans och nå dem som vill höra från dig. Både befintliga och potentiella kunder. De anpassningsbara annonseringskanalerna ökar i antal och popularitet, medan den anonymiserade masskommunikationen tappar terräng. Dessa förändringar kräver mer av marknadsavdelningen i form av vässade budskap och målgruppsanalys, men gör att färre annonskronor kastas bort. På Knowit kan vi hjälpa till med både kompetens, processer och system som gör det enklare för din organisation att bli mer relevant.

Den moderna säljprocessen

Det är inte mer än tio år sedan CRM-systemen mest användes som enkla samtalslistor eller rapporteringsverktyg. Och länge har försäljnings- och marknadsavdelningarna haft helt frikopplade processer. Nu när handeln sker digitalt smälter dessa processer ihop. Kundernas research är ofta spårbar, påverkan sker över längre tid och i flera kanaler, både organiskt och betalt. Om det görs rätt kan en modern säljprocess bli mycket effektiv, friktionsfri och skalbar, men det ställer nya krav på organisation och system.

Den eviga kundresan

Nöjda kunder är lojala kunder – och är vi riktigt tillfreds kan vi bli ambassadörer för organisationerna vi är kunder hos. Utöver rätt pris och förväntad kvalitet är bra service och korrekt information de viktigaste kriterierna för kundnöjdhet. Villkoren för att ge bra kundservice är också i ständig utveckling. En del vill helst klara sig själva och önskar sig effektiva självbetjäningslösningar. Andra vill däremot ta kontakt – i den kanal som passar dem bäst – och vill gärna bli igenkända och snabbt hitta en bra lösning. Gemensamt för bägge är behovet av strukturerad kundinformation under hela kundresan, samlat på samma ställe.

System och teknikval

System och teknikval

Gamla jättar tappar terräng och nya spelare kommer till. Etablerade plattformsgränser raderas och välkända leverantörer går samman. Den globala marknaden för CRM-verktyg har genomgått en enorm utveckling och tillväxt under de senaste åren, en utveckling som bara ökar i takt och intensitet. På Knowit arbetar vi ständigt med att kartlägga och utvärdera olika aktörer, samtidigt som vi bygger specialistkompetens för de ledande plattformarna. Prata med oss om bland annat Salesforce, Dynamics 365 och HubSpot.

 

 

 

 

CRM är dött – länge leve CRM

Nu är tiden inne att få ordning på dina kunddata och skapa mer enhetlighet över olika kanaler och processer. Datadrivna kundupplevelser står högst upp på vd:s lista över förväntningar på CMO.

Knowit förvärvar specialistkompetens inom Salesforce

Knowit Experience är en av Nordens ledande digitala byråer, med ett stort fokus och kunnande inom datadrivna kundupplevelser. Genom förvärvet av den svenska Saleforce-byrån 4front adderar vi nu ytterligare kompetens och styrka.

Kenneth Lyngshede
VP Nordic Sales - Knowit Experience
Kontakta mig
Kontakta mig

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Till toppen