Två guld till Knowit för betaltjänsten Vipps

Publicerad 22 apr 2016

Det blev god utdelning för Knowit på Gulltaggen 2016, Norges största event inom digital marknadsföring, med två utmärkelser: ”Best Product/Service – Enterprise” och ”Most disruptive of the year”.

Gulltaggen etablerades 1998, först och främst för att belöna och stimulera till digital kreativitet. I dag är Gulltaggen Norges största event inom digital marknadsföring, kommunikation, innovation, ledarskap och kreativitet. Det fungerar som en årlig arena för kompetensdelning, kunskapsutbyte och nätverksbygge.

- DNB kom till oss för att få hjälp till att utveckla användargränssnittet och upplevelsen av deras nya betalningsfunktion Vipps, både för iOS, Android och Windows Phone. Kraven var att appen skulle vara snabb och lätt att förstå. Vi anade inte då att appen skulle få 1,2 miljoner användare på mindre än ett år, säger Eivind Kjellevold från Knowit som är chefsdesigner för gruppen som utvecklat användarupplevelsen för Vipps.

Knowits roll i projektet var att säkra en god användarupplevelse, ta fram prototyper och design av lösningen förutom att vara rådgivare. Gruppen har haft ett nära samarbete med DNB från projektstart till lanseringen.

- Vi har lyckats att skapa en väldigt nyttig tjänst som alla kan använda. Förutom användarvänligheten var det viktigaste att skapa förtroende för tjänsten. Vipps har löst ett konkret problem på ett innovativt sätt. Resultatet har visat sig vara omvälvande för hela bank-Norge och vi ser att tjänsten växer inom helt nya områden, så som konsumenthandel och välgörenhetsinsamlingar, säger Kjellevold.

Till toppen