Ny externwebb för Vasamuseet

Publicerad 26 apr 2016

Knowit har utvecklat en ny externwebb för Vasamuseet, utnämnt till ett av världens 10 mest intressanta museer. Den nya webben är en viktig kanal för Vasamuseet i arbetet med att nå nya besökare och att bli tillgängligt för alla.

– Vi har med nya vasamuseet.se fått en modern digital närvaro med hög tillgänglighet. Med vårt nya uttryck vill vi ge besökaren en wow-känsla som lockar till museibesök men också ger den som inte kan besöka museet en upplevelse. Vi har fått mycket positiv återkoppling från besökare vilket är ett kvitto på att vi lyckats, säger Annika Hedin Lagerholm, projektledare på Statens maritima museer.

I utvecklingsarbetet har projektet haft höga krav på tillgänglighet för alla besökare och på att erbjuda något för alla målgrupper. Med en museipublik som består av 80 procent internationella besökare är den internationella målgruppen viktig och den nya webben stöder 40 språk.

- Inledningsvis genomförde vi en gedigen effektkartläggning vilket gav oss ett mycket bra underlag i arbetet att ta fram koncept och design för den nya digitala närvaron. Parallellt genomlystes den tidigare webben för identifiering av vilken information som var aktuell för migrering. Därefter tog utvecklingsarbetet fart där den nya webben skapades iterativt, säger Fredrik Grahn, kundansvarig på Knowit Experience.

- Vi är mycket nöjda med Knowits engagemang, inspiration och leverans av vår nya webb för Vasamuseet och ser fram emot nästa steg i vår gemensamma digitala resa, säger Annika Hedin Lagerholm.

Knowit har för Statens maritima museer fortsatt samarbetet nu med fokus på en e-handelslösning avseende försäljning av biljetter och bokning av visningar.

Till toppen