Dong Energy valde Knowit

Publicerad 19 dec 2013

Det danska energibolaget DONG Energy har tecknat ett avtal med Knowit. Knowit levererar konsulttjänster inom planläggning, upphandlingsstöd och affärsutveckling till DONG Energy inom området ”smarta mätare senast 2020”.

En smart mätare redovisar energiförbrukningen timme för timme, vilket gör det möjligt för konsumenten att se hur förbrukningen och kostnaden fördelar sig under dygnet. Enligt ett beslut av danska Energimyndigheten ska alla hushåll i Danmark installera smarta mätare.

– Vi ska dra nytta av vår långa erfarenhet och expertis för att stödja DONG Energy i planläggningen av deras projekt och skapa framgång i deras program för smarta mätare, säger Gary Poystila, vd för Knowit Energy Management.

DONG Energy är en av Nordeuropas ledande energikoncernen. Verksamheten omfattar upphandling, produktion, distribution och handel med energi och tillhörande produkter i Nordeuropa. DONG Energy sysselsätter nästan 7000 personer och har sitt huvudkontor i Danmark. Koncernen genererade intäkter på 67 miljarder DKK, (9 miljarder euro), under 2012. För mer information se www.dongenergy.com.