Bästa testaren i Europa

Publicerad 27 nov 2013

Knowit har vunnit det första pris i kategorin “Bästa testprojektet inom offentlig sektor” vid The European Software Testing Awards 2013, TESTA. Knowit deltog i tävlingen tillsammans med sin kund Pensionsskyddscentralen (Eläketurvakeskus). Prisutdelningen ägde rum på Marriott Grosvenor Square Hotel i London. TESTA belönar och lyfter fram högklassig testning och kvalitetssäkring ur olika perspektiv.

Tävlingsjuryn menade att samarbetet mellan Knowit och Pensionsskyddscentralen har byggts upp med hög noggrannhet, renderat goda resultat och anses vara ett gott exempel på ett väl implementerat testprojekt i kategorin “Bästa testprojekt inom offentlig sektor”.

– Sedan 2005 har vi framgångsrikt samarbetat med Knowit vad gäller testning och kvalitetssäkring av Pensionsskyddscentralens projekt. Nu har vi fått ännu ett konkret bevis på detta utmärkta testarbete, genom segern vid TESTA. Vi är väldigt glada över det, säger Juhana Hietaluoma vid Pensionsskyddscentralen.

– Vårt företag gör allt det kan för att våra kunder ska nå framgång. Vi erbjuder den bästa testningen och kvalitetssäkringen och det ger positiva effekter, ända fram till kundernas förbättrade affärer. Priset som vi har tilldelats är ett välförtjänt erkännande, inte bara för det enskilda projektteamet, utan för alla våra medarbetare. Ett stort tack till alla, särskilt till Pensionsskyddscentralen, som trodde på oss nog för att delta i tävlingen med oss, säger Ville Särmälä, vd för Knowit Oy.

Medverkan i tävlingen krävde en detaljerad beskrivning av projektet, rolltestningen och relevanta prestationer. En oberoende jury bedömde testprojekten i olika kategorier och utsåg finalister och vinnare.