Snack i sociala medier kommer styra framtidens TV

Publicerad 10 mar 2017 Framtidens tv - en mer social apparat?

Avancerad dataanalys av publikens reaktioner i sociala medier visade sig vara ett recept på framgång när norska TV2 ville skapa framtidens programkoncept.

Dokusåpa och prediktiv textanalys är inte ord som vanligen hittas i en och samma mening. Men det kan mycket väl var på väg att ändras: Knowits kreativa användande av avancerad dataanalys har gjort succé hos norska TV2.

– TV-mediet förändras i snabb takt. Förr satt vi bänkade framför tv:n när det var sändning, idag har publiken kontrollen, berättar Ingvar Larsson, VD på Knowit Decision i Oslo. Idag finns fler kanaler än någonsin, och konkurrensen från alternativa distributionsformer växer för varje dag. Samtidigt förändras intäktsmodellerna. Att skapa tv som engagerar tittarna blir allt svårare, men ett absolut krav om folk ska vara villiga att betala för att titta.

Tittarna bestämmer

Kort sagt: Det gäller att veta vad tittarna vill ha. Det traditionella sättet i tv-branschen har i decennier varit att mäta tittarsiffror, vanligen genom att något tusental representativa hushåll förses med en dosa som kopplas in i tv:n och registrerar vem som tittar och på vilket program. Den insamlade datan behandlas statistiskt så att det utifrån mätgruppen går att dra slutsatser om resten av landet. Sedan har man kompletterat detta med traditionella kvalitativa marknadsundersökningar som i efterhand ger information som kan användas för att förbättra programmen, men informationen kommer för sent för de satsningar som redan pågår.

– Problemet är att det tar tid att få fram informationen den vägen, säger Ingvar Larsson, och den är inte exakt nog. Inte heller säger metoden något om vad tittarna faktiskt tycker, vilka känslor programmet väcker och den säger väldigt lite konkret i förhållande till innehållet. Det är en ålderdomlig och ineffektiv metod, och vi var övertygade om att det gick att skapa något betydligt vassare!

Läs mer i artikeln: ”Därför vill så många jobba med att skapa intelligenta affärer”

Big data och smart analys i praktiken

Resultatet blev Program Monitor, en lösning som Knowit utvecklade tillsammans med ID Management. Program Monitor är en molnbaserad tjänst som hämtar sin information från sociala medier, och via textanalys sorteras kommentarerna i valfria kategorier som beskriver tittarnas upplevelse, exempelvis ”positiva”, ”upprörda” eller ”överraskade”. Informationen integreras sedan och analyseras tillsammans med data från interna källor och automatiska mediemätningar. TV2 använde Program Monitor under senaste säsongen av den norska dokusåpan ”Farmen”. I samband med sändningarna registrerades och analyserades runt 20 tusen kommentarer på allt från Facebook, Twitter och blogginlägg till recensioner och artiklar i dagstidningar.

Program Monitor vann ett BI-pris i Norge

Att fånga buzzen snabbare är värdefullt, men vi bestämde oss för att ta det ett steg längre, berättar Ingvar Larsson. Med hjälp av prediktiv analys blev det möjligt att gå från monitorering till predikering.

Komplexa algoritmer tolkar data som därefter redovisas visuellt. Redaktören eller programutvecklaren kan analysera tittarnas åsikter kring ett helt program eller valda delar av ett program, och dra slutsatser om vad som engagerar. Verktyget ger TV2 möjlighet att agera mycket snabbare när både taktiska och strategiska beslut om program baseras på hur de uppfattas hos publiken.

– Program Monitor är ett bra exempel på hur big data kan användas för att konkret öka affärsnyttan och skapa nya möjligheter, säger Ingvar Larsson. Ur ett affärsperspektiv är det dumt att skapa underhållning som inte slår. Programutveckling har alltid inneburit att stora beslut baseras på ”gut feeling” och goda idéer, och det kanske vi aldrig helt kommer bort från. Men vi kan öka mängden faktabaserade beslut dramatiskt. Det minskar de ekonomiska riskerna för medieproducenten och bidrar till att skapa bättre tv.

Program Monitor tilldelades Den Norske Dataföreningens BI-pris för bästa innovation 2015, och Knowit och ID Management arbetar för närvarande på att utveckla verktyget vidare.

Vill du också jobba med framtidens teknik som hjälper företag att bli intelligentare?

På Knowit inom Intelligent Business har vi jobben.

Se alla lediga jobb här!

Till toppen