Logotyp TELE2

Satsning på webben

TELE2 ville bli snabbare med nya marknadserbjudanden och få fler nätköp – helst via mobilen. CMS-systemet levde inte upp till kraven. Så det fick bli ett projekt med målet att åstadkomma en bättre mobilanapassad publicerings- och e-handelslösning som klarade de högre kraven på innehållshanteringen och levererade fler e-köp.

Fåret Frank med armarna i kors

En leverantör

Knowit genomförde förstudien under hösten 2013 och fick förtroendet att leverera hela projektet under 2014. Arbetet omfattade ca 10 000 arbetstimmar. Den tekniska lösningen baseras på EPiServer för CMS-hanteringen och Magento som e-handelssystem. Vårt åtagande gällde allt ifrån projektledning, analys, koncept och utveckling tillförvaltning. Design skapades av TELE2:s vanliga designleverantör, som blev en del av scrum-teamet under projektet.

Tele2:s webbplats visas i en desktopdator

Gradvis förfining av koncept och design

Konceptet arbetades fram utifrån inledande effektkartläggning. Vi följde vår konceptutvecklingsprocess där man gradvis konkretiserar och utvärderar konceptet. Den slutliga formgivningen hann förfinas i många omgångar innan release.

Fåren Frank och Francis

Utvecklingsfasen

Knowit stod för system- och lösningsarkitektur. Integrationerna omfattar e-handelsverktyget Magento och DAM-verktyget ImageVault. Utvecklingsteamet använde Scrum som anpassades till TELE2:s utvecklingsmodell. Under hela projektet hade vi en testledare för att samordna och genomförar enhets- och systemtest. Vi koordinerade även TELE2:s acceptanstest och användartester som följde deras egna testmetodik.

Optimering

Knowit har levererat på de högt ställda kraven på mätbarhet. Vi hjälptes åt att arbeta fram mätbara mål, KPI:er och anpassa både webbplats och Google Analytics för tydligaste möjliga mätning. Användartesterna genomförde vi vårt testlaboratorium. Dessa tester säkerställde att önskade effekter kunde uppstå när webbplatsen användes genom att leverera en utmärkt användarupplevelse.

Tele2:s webbplats visas i mobil som en person håller i handen över ett träplanksgolv

Vi har ett resultat!

Resultatet av projektet har överträffat förväntan. Det har lett till en markant ökning av online-köp. Andelen köp som genomförs via mobilen överstiger nu antalet köp via desktop-klienter. Och vi själva så klart stolta över att vi som digital fullservicebyrå framgångsrikt hjälpt TELE2 att ta en offensiv position i den digitala övergången.

Markant ökning av online-köp.
Mobila köp är nu störst.

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Tack! Vill du att vi ringer dig?

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Tack! Vi ringer dig så snart som möjligt!

Till toppen