Bakgrund

I slutet av 2015 beslutade Jula att återigen satsa på e-handel. Den tidigare e-handeln pausades 2011, då fokus istället lades på att expandera butiksnätet i Polen och Norden. Det utbyggda butiksnätet med tillhörande logistik, en kundklubb på 2 miljoner medlemmar samt ett modernt centrallager i Skara är nu viktiga delar i nysatsningen på e-handel. Målet är att ta en del av de 60 miljarder som är detaljhandelns andel av e-handeln.

Utmaning

I den förra e-handelssatsningen var utmaningen att gå från postorder till e-handel. Nu var utmaningen att sy ihop helheten och kundupplevelsen för att få kunderna att handla på Jula, oavsett kanal, samt att optimera logistiklösningen för e-handel. Kunder som besöker e-handeln ska vilja handla hos Jula och då krävs en enkel och användarvänlig process som behåller kundens fokus.

Lösning

Julas nya e-handel är lättöverskådlig och uppmanar besökaren till att botanisera bland produkterna. Köpflödet är tydligt utan distraherande inslag – kunden kan enkelt behålla fokus. I samband med lanseringen startade även Jula kostnadsfri varuhusutlämning för e-handeln, inledningsvis i fyra varuhus i Sverige.

Ett tydligt köpflöde utan distraherande inslag.

Teknik

Julas e-handelssatsning bygger vidare på befintlig plattform i Episerver Commerce och lösningen driftas i Episervers molnlösning DXC som bygger på Microsoft Azure. E-handeln är integrerad med en mängd system där affärssystemet M3, PIM-systemet inRiver samt betallösningen Adyen är centrala.

Resultat

E-handeln finns nu tillgänglig i Sverige, Norge och Polen. Premiärdagen var 3000 nyfikna samtidiga besökare inne och botaniserade på sajten och antal genomförda köp var över förväntan.

– Vi är mycket nöjda med Knowit Experience och ser dem som en av våra strategiska digitala partners. Tillsammans kommer vi nu kontinuerligt vidareutveckla e-handeln och se över de strategiska val som behöver göras, säger Henrik Ljungdahl, CIO på Jula.

Kontakta oss
Claes Bengtsson
Försäljning Experience
Kontakta mig
Kontakta mig

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Till toppen