Feetfirst på desktop.

Bakgrund

Den nya e-handeln var en viktig pusselbit inför NilsonGroups storsatsning med konceptet FEETFIRST, som förenklar för skoälskaren att shoppa skor från de olika butikskedjorna såväl online som i de fysiska butikerna. FEETFIRST knyter ihop e-handeln och det fysiska butiksnätet och blir ett första steg i en större omnichannel-satsning. Äntligen kan vi erbjuda varje enskild kund ett bredare sortiment och en förenklad köpprocess. En röd tråd som löper genom alla kanaler där vi alltid sätter skorna och våra kunder först, säger Mats Nilsson VD på NilsonGroup. 

Utmaning

En av de främsta utmaningarna i den nya e-handelslösningen var att skapa en lättnavigerad och tydlig design, inte bara för att förenkla köpprocessen men också för att inspirera kunden att handla från de olika butikskedjorna under ett och samma digitala tak.

Eftersom varje butikskedja inom NilsonGroup har starka och väletablerade varumärken var det essentiellt att låta dessa bevara den egna visuella identiteten och möjligheten till unikt och anpassat innehåll. Detta i kombination med att skapa en genomgående samma navigation och struktur ger kunden en sammanhängande användarupplevelse som förhöjer den digitala helheten. Härigenom ges kunden möjligheten att shoppa inom någon av de enskilda butikskedjorna eller att utforska hela sortimentet genom FEETFIRST, på samma sätt som i de fysiska FEETFIRST-butikerna.

Med det stora och breda sortimentet som FEETFIRST erbjuder kom även utmaningen med att hjälpa kunden att hitta rätt sko. Detta ställde stora krav på sök, navigation, filtrering och sortering. Dessutom behövdes möjligheten att genomgående kunna inspirera med rekommendationer, lyfta fram kampanjer och annan relevant information i såväl kategori- och produktlistningar som i redaktionellt material. Episerver Find, med kapacitet för funktioner som ”search as you type” och ”did you mean”, utgör därför en central del i e-handelsplattformen. 

Ytterligare en stor utmaning var att knyta samman online-butikerna och NilsonGroups fysiska butiksnät, med över 300 butiker i Sverige, Norge och Finland. Kunden ska exempelvis kunna hämta ut eller returnera sina varor kostnadsfritt i butik. Andra exempel på funktioner som suddar ut gränserna mellan de olika försäljningskanalerna är att kunna hitta lagersaldon för en specifik sko, men också hitta butiksinformation för en utvald butik.

Fettfirst på mac

Tekniken

E-handelsplattformen bygger på Episerver Commerce och Episerver Find med integration mot NilsonGroups olika backoffice-system. Produkter, kategorier, lagersaldo, kunder och övrig data integreras med Nilsons egenbyggda affärssystem. Kopplingar för orderflödet är gjorda mot leverans-, plock- och pack-system. Alla transaktioner skickas direkt från Episerver till Nilsons kassasystem Extenda som även används för butikerna. Kassaflödet är implementerat med hjälp av Klarna Checkout för betalning och Retain24 för presentkort. Det finns också koppling för att se och använda bonus från Nilsons kundklubb. iP1 används för att skicka SMS med status för kunders ordrar och Vergic används för att låta kunder chatta med kundservice.

Projektet

Inledningsvis genomfördes en förstudie för att tydliggöra mål och strategi med e-handelsplattformen samt ta fram ett designkoncept och tekniska kravspecifikationer. Därefter startade själva projektets genomförande som drevs enligt Knowit Experiences agila metodik med sprintleveranser var tredje vecka under drygt sex månaders tid. 

Full transparens och tydlighet i kommunikationen från både oss som beställare och Knowit som partner har varit en avgörande framgångsfaktor under projektets gång.

Självklart har vi haft problem på vägen, men det har hela tiden funnits ett gemensamt fokus på slutmålet och hur vi tillsammans ska nå dit på bästa möjliga sätt, säger Anders Ammilon, Business Process and IT Development manager på NilsonGroup.

Projektet lanserades i slutet av sommaren efter en intensiv acceptanstestperiod och följs av ett fortsatt samarbete för att vidareutveckla och optimera e-handelsplattformen allteftersom nya behov uppstår.

Feetfirst på desktop

Resultatet

Redan några månader efter lansering kunde NilsonGroup se en väsentligt ökad konvertering och tidigare försäljningsrekord är slaget med råge. ”Det har varit en tuff resa, men den nya e-handeln säljer som aldrig förr. Vi är väldigt nöjda med Knowit Experience som samarbetspartner och under 2017 kommer vi tillsammans fortsätta satsningen mot en Unified Commerce Experience i värdsklass”, berättar Mats Nilson.

Kontakta oss
Hanna Svensson
Head of eCommerce, Knowit Experience
Kontakta mig
Kontakta mig

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Kontakta oss
Victoria Abbassi
Business Development eCommerce
Kontakta mig
Kontakta mig

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Till toppen