Något för alla målgrupper

Utmaningen när Knowit (tidigare Creuna) skulle skapa en ny webbplats för Sveriges riksdags EU-information var att förklara EU:s kärna och kopplingen till Sverige på ett enkelt sätt. Dessutom skulle upplevelsen tilltala såväl studenter och pensionärer som journalister och kommunpolitiker. Lösningen blev att spegla EU i både teori och praktik med olika innehållsformat, där alla hittar något att utforska, läsa, lyssna på eller titta på.

En punkig estetik

Knowits art director Martin Lysell provade först ett formellt formspråk i linje med riksdagens uttryck. Därefter provade han en punkig estetik som inramning. Men kunde verkligen Sveriges riksdag och EU gestaltas på detta sätt?

Absolut, tyckte vår modiga uppdragsgivare och ville ha mer: ”Vi vill att det ska se ut som en punkig lillasyster”. Manéret tog form och frilagda bilder och en mer vågad färgpalett fick skapa en lekfull collagekänsla.

Från svårt till enkelt och roligt

Mycket arbete har också lagts på interaktionsdesign och innehåll. Tillsammans med  vår copywriter Sofia Lindahl har riksdagens redaktörer skapat ett anslag som är personligt, vardagsnära och lätt att förstå. Innehållet är baserat på de mest googlade EU-termerna och de frågor som ställs i riksdagens EU-information på telefon. För besökare som inte kommer från Google finns tre enkla frågeställningar som ingång och möjlighet att snabbt ta sig vidare till den information hon eller han söker.

Användarvänligt på riktigt

Ett EU som angår alla måste förstås också vara tillgängligt för alla. Riksdagens informationssajter ska kunna användas oavsett förutsättningar, enhet och skärm. Tack vare teamets mångåriga erfarenhet av att utforma och bygga responsiva sajter med hög tillgänglighet lyckades vi uppfylla WCAG 2.0 – utan att göra avkall på uttrycket.

Ett gott betyg

För att se till att webbplatsen fyller sitt syfte har vi förstås ögonen på söktrafiken. Och idag kan vi se att just de viktigaste sidorna får stor del av trafiken, precis som vi önskat. I löpande användarstudier säkerställer vi också att webbplatsen fyller sitt syfte – och justerar successivt.

Och hittills har tongångarna varit positiva. “Ett roligt sätt lära sig om EU – riktigt snygg är den också” tyckte en användare. En annan menade att ”man blir väldigt nyfiken på att veta mer”. Precis som vi ville, med andra ord.

Kontakta oss
Gisela Bernhoft
Sales
Till toppen