Bakgrund

Målet var att skapa en enhetlig e-handel för Toyota Material Handlings direkta försäljning av nya och begagnade truckar och tjänster för att erbjuda en försäljningskanal till kunder, men också att ”cross-sälja” mellan truckar, tjänster och hyreslösningar. Toyota ville också utöka möjligheten att arbeta med redaktionellt innehåll för att stödja försäljningen av begagnade truckar och skapa e-handelsfunktioner som "jämföra truckar", lagerbevakning, automatisk försäljningsstyrning  samt rekommendationer och funktionalitet för kampanjer.

Lösningen som är byggd på EPiServers plattform innehåller även ett produktinformationssystem från inRiver och sök- och relevansmotor från Apptus.

Toyota sökte en långsiktig leverantör och det var viktigt för dem att projektet genomfördes enligt TPS-modellen, vilket innebär:

  • Hög kvalitet
  • Mervärde för pengarna
  • Leverans i rätt tid
  • Hållbarhet
  • Säkerhet


Följande aspekter var speciellt högt värderade:

  • förslag på lösningsarkitektur
  • kundreferenser inom e-handel på den föreslagna arkitekturen
  • vårt långsiktiga engagemang som leverantör och rådgivare inom e-handel
  • föreslagen projektprismodell
  • vår utvecklingsmetodik
  • erfarenhet från ”best-practice” för e-handel
  • leveransförmåga (tid)

Uppdraget

Projektets mål med var att leverera en helt fungerande e-handelslösning för begagnade truckar inkluderande integrationer till affärssystemet M3, PIM-system samt centralt system för begagnade truckar. Det fanns en stor utmaning med att harmonisera och designa för 16 olika språk och lokala förutsättningar.

Några av kraven var:

  • Funktioner för direktförsäljning av begagnad truck integrerad med M3 för order och information till kund
  • Skapa smart sök och fasetterad navigering för användarcentrerad produkt- och kategoripresentation
  • Visa begagnade truckar med tillhörande teknisk specifikation
  • Kommunicera olika finansieringslösningar och villkor under köpet
  • Bevakningsfunktion för truckar som inte just nu finns på lager
  • Fördefinierade servicekontrakt som enkelt adderas till en order
  • Bra redaktionellt stöd för att beskriva vårt erbjudande om begagnade truckar
  • Lansering stegvis i Europa, ett första steg till 16 utvalda länder

Vi startade uppdraget med en förstudie där vi genomförde en granskning på det framtagna konceptet samt skapade design för ett antal utvalda komponenter. Inom ramen för förstudien genomförde vi också en genomlysning av nödvändiga integrationer, skapade förslag på arkitektur, ramverk och genomförandeprocess.

Därefter tog själva genomförandeprojektet vid där vi arbetade agilt i 3-veckorssprintar. Några tidiga aktiviteter i projektet var att säkra datakvalitén vad gällde informationen om de begagnade truckarna och vissa uppstädningsinitiativ påbörjades vilka verksamheten engagerades i. En av utmaningarna har varit att få till ett kraftfullt produktsök med hantering av multi-filter.

Under implementationsfasen utvecklade vi den tekniska lösningen och konceptets grafiska prototyp realiserades med gränssnitt.

Resultat

Huvudsyftet med lösningen är ökad försäljning samt harmonisera försäljningen av begagnade truckar med online-försäljningen av nya truckar. Kunden ska få en helhetsupplevelse oavsett om man är intresserad av en ny eller begagnad truck. Toyota har fått mycket positiv respons från sina besökare och har nu en modern plattform vilket ger en trygghet att ta nästa steg i digitaliseringsresan.

Försäljningsvolymerna online har stadigt ökat sedan lansering och Toyota tar nu nästa steg i att ytterligare förfina funktionaliteten för att möta kunderna online.

Företaget Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe är den europeiska regionala organisationen inom Toyota Material Handling Group, som är en del av Toyota Industries Corporation – världens ledande leverantör inom materialhantering. Toyota Material Handling hjälper företag i alla storlekar, i över 30 europeiska länder, med ett komplett sortiment av Toyotas motviktstruckar, BTs lagertruckar lagerutrustning/tjänster samt lösningar och innovationer med mervärde. Över 95 % av truckarna tillverkas vid våra europeiska fabriker i Mjölby, Ancenis (Frankrike) och Bologna (Italien) – alla enligt TPS (Toyota Production System) kvalitetsstandarder. Läs mer på www.toyota-forklifts.eu.

Kontakta oss
Kontakta oss
Kontakta oss

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Eller ring oss på +46 704 931757

Vill du att vi ska ringa upp dig?

Jag samtycker till att Knowit hanterar min e-postadress och mitt namn i syfte att skicka efterfrågad information till mig. Ytterst personuppgiftsansvarig är Knowit AB. Vi lagrar information om dig så länge samtycke från dig finns. Du kan närsomhelst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss. Behandlingen sker i enlighet med Knowits integritetspolicy.

Eller ring oss på +46 704 931757

Tack! Vi kommer ringa upp dig så snart som möjligt!

Till toppen